BG EN

САМО В ПИК: Йеромонах Никифор в навечерието на Рождество Христово: Това е празник и на християнските семейства - хвърлен е мост, който съединява Бога с човека, съвършеното с несъвършеното

Епицентър

САМО В ПИК: Йеромонах Никифор в навечерието на Рождество Христово: Това е празник и на християнските семейства - хвърлен е мост, който съединява Бога с човека, съвършеното с несъвършеното

61563
на 24.12.2023
САМО В ПИК: Йеромонах Никифор в навечерието на Рождество Христово: Това е празник и на християнските семейства - хвърлен е мост, който съединява Бога с човека, съвършеното с несъвършеното

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Йеромонах Никифор служи през годините в Дряновската и Троянската света обители, както и в Румънската църква в София. От 1998 до 2000 г. е ефимерий в Пловдивската Духовна Семинария "Свети Свети Кирил и Методий".

препоръчано

От 2010 г. е енорийски свещеник в Девня и девненския квартал "Повеляново" , както и в село Неофит Рилски.

С него за Бъдни вечер и затова как християните се готвят да посрещнат светлото Христово Рождество, разговаря Ивайло Атанасов:

- Отец Никифор, на прага сме на светлото Христово Рождество. С какво този ден е толкова и чакан, и значим, и бележит?

- В кръговрата на безвъзвратно отминаващото време има дати, които са с непреходно значение и са неподвластни на преходността на времето. Всичко отминава и заминава, но те остават завинаги. Така е с деня на Христовото Рождение. Той бележи нова епоха в историческото развитие на човечеството.

Свечерява се, звезди изгряват и обсипват свода небесен, греят ярко, нощта се изпълва с приказна възторжена тайнственост. Ангели запяват чудни песни в небесата и с похвални химни славословят Твореца и Създателя на всичко съществуващо.

Бъдни вечер е, в навечерието сме на Рождество Христово. Творението ликува заедно със Създателя си. Предстои ни светлия рождественски празник. Бъди вечер наричаме вечерта на сетното очакване и сбъдването и изпълването на исконите човешки въжделения за спасение на човеческия род и избавление му от злото и мрака на неведението, както ни вести пророк Исая: "Затова Сам Господ ще ви даде личба: ето, Девицата ще зачене и ще роди Син, и ще Му нарекат името Емануил."

Старозаветните пророчества ясно определили и времето, и мястото на Спасителевото раждане. Пророк Даниил предсказал, че Христос ще се яви след 490 г. от възстановяването на Йерусалимския храм; пророк Михей означил мястото на Неговото раждане - Витлеем (Мих. 5:2; Мат. 2:6).

Но не само богоизбраният народ - древният Израил е предвъзвестявал чрез своите пророци идването на Месия и Спасител на човечеството, но и древният античен гръко-римски свят имал от векове предчувствието за идването от небесата на Месия, като централно събитие в живота на човечеството. В свое стихотворение Хораций (65-8 г. пр.Хр.) разсъждава: "Кой е в състояние да ни примири с Небето? Никой смъртен, дори и най-праведният. Само Бог може да осъществи това велико дело. Нека слезе Той от небесните висини, като вижда нашите бедствия".

Най-поразително е обаче свидетелството на Вергилий (70-10 г. пр.Хр.). Чрез Кумейската Сибила - загадъчна древна гадателка и прорицателка - той прави предсказанието: "Ще се роди тайнствено Дете, Син на Божеството, чрез Което ще се поднови всичко създадено. То ще убие змията-звяр, ще премахне греха и ще въдвори мир в цялата земя...".

В мрака на тогавашната безнадеждна човешка действителност през оная велика и тайнствена нощ на изток - идва Въчеловечената Божествената Любов. Идва тихо, кротко и незабележимо. В спокойно величие и тържественост. Не под помпозния звук на фанфари, не с грозната мощ на оръжието, не с бързопреходния блясък на политическата власт и не с проникновението на рационалното познание.

Вечният и непреходен Живот навлиза в преходността и тленността на нашия свят. Хвърлен е мост, който съединява Бога с човека, съвършеното с несъвършеното. Във вида на невинен Младенец, роден от Девица в пещерата край Витлеем, Бог скромно идва на земята, повит в пелени и положен в ясли, за да се сбъдне предсказаното от старозаветните пророци.

Тайнствена звезда изгрява на небосклона и чертае пътя на цялото творение към Твореца и на Него към неговото възлюбено създание човека. Тя ще предизвести идването Му на този свят и ще предзнаменува непреходната светлина, с която Той от тук насетне ще осиява и съгрява човешките сърца.

- А какво ни разказва Благовестието (Евангелието) за този ден?

- Христос се ражда на земята. Целият християнски свят величае Рождеството на Предвечния Бог и в духовните песни звучи молитвеното преклонение не към някаква незнайна Висша Сила, но към конкретната историческа Личност на нашия Спасител и Господ Иисус Христос - извор две хилядолетия на титанична духовна енергия в човешките сърца.

Бог - Творец на вселената - приема по свръхестествен начин човешко естество, за да ни научи на най-първичния и велик закон на живота: "Тази е Моята заповед: да любите един другиго, както Аз ви възлюбих. Никой няма по-голяма любов от тая, да положи душата си за своите приятели" (Йоан 15:12-13).

Първата вест за това велико събитие ангелите, като вестители Господни съобщили на смирените пастири, които недалече от Витлеем пазели в полето стадата си. Ненадейно те видели на небето чудна светлина, и ангел Божи им се явил в небесна слава. Бедните пастири се уплашили от чудното видение, но ангелът им казал:

"Не бойте се! Ето, благовестя ви голяма радост, която ще бъде за всички човеци! Защото днес ви се роди в града Давидов Спасител, Който е Христос Господ. И ето ви белег: ще намерите Младенец повит, лежащ в ясли" (Лука 2:10).

Щом ангелът произнесъл тия думи, изведнъж се появило множество небесни сили, които хвалели Господа и пеели: "Слава във висините Богу, и на земята мир, между човеците благоволение!" (Лука 2:14)

Когато се прекратило чудесното явление, изумените и зарадвани пастири си казали един на друг: "Да идем до Витлеем и да видим случилото се там, за което ни възвести Господ!" Като дошли до пещерата, те намерили Младенеца, лежащ в ясли, поклонили Му се и след това разказали на всички за това, което видели и станали свидетели.

- Този ден, колкото и празничен да е, учи ли ни и на смирение?

- По древния обичай сме поканени и ние да последваме мислено пастирите в витлеемската пещера и да преседнем кротко в сламата пред рождественските ясли на Христос и да се поклоним заедно с тях смирено на Въчеловечивия се Богомладенец. Защото Син ни се даде, Бог ни се роди, отрича млада предвечния Бога.

- Днес е Бъдни вечер. Хората са се събрали около масите със семействата и най-близките си. Но сякаш залисани в празничната обстановка забравят често за какво наистина са се събрали, какво наистина се празнува тази вечер?

- В навечерието на празника, Бъдни вечер събира семейството на вечеря около празничната трапеза. И както всяко семейство се радва на родените си младенци така и всички ние да се възрадваме и развеселим за родилия ни се Богомладенец.

Затова в древната традиция под софрата на Бъдни вечер се е разстилала слама. И цялата обстановка в дома ни е, за да ни пренася близо над две хилядолетия назад в онази скромна витлеемска пещера в която се открила великата тайна на благочестието, че Невместимия се вмести в девическа утроба и избра за нас и нашето спасение да се роди скромно в пещера и да бъде положен в ясли сред своето творение. То ликуваше с възторг и му пееше похвални песни, възхваляваше го и величаеше за Неговия чуден промисъл за Спасението на човешкия род.

Вечерта и нощта по това време са били хладни затова пастирите като пристигнали в пещерата, за да се поклонят на новородения младенец наклали и огън за да се сгреят.

В спомен на това и ние запалваме според обичаите огън в огнището и през цялата нощ трябва да гори дъбово или крушово дърво, наричано бъдник, което с топлината и светлината си символизира раждането в света на Христос. Именно бъдникът е символ на живота в дома на семейството, както и на раждането на Иисус Христос и на вярата в Него, която да озарява и съгрява с светлина и топлина нашите сърца.

Затова на Бъдни вечер огнището не трябва да изгасва през цялата нощ, дори и да заспят домашните винаги е трябвало да има някой, който да е буден, за да поддържа огъня.

Приготвят се богата, но постна празнична вечеря с питка и постни ястия, варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, пълнени чушки с боб или ориз, трушия, ошав, баница с тиква и други като всяко ястие има важна за българската култура и духовност символика. На трапезата също могат да се сложат чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино.

По стар обичай благочестиви младежи, пременени в народни носии или облечени като овчари, коледуват, т.е. посещават домовете на вярващите християни, за да им честитят Рождество Христово - Коледа. Оттук и името им - коледари. Събрани на групи, те пеят тропара-химн на празника и коледарски песни. С тези песни се благопожелава и нарича на стопанина домът му да бъде изпълнен с изобилие на земни плодове, благополучие, радост, сполука и щастливи дни. Домакинът ги дарява с пара, плодове, краваи, погачи и други продукти.

Рождество Христово е празник и на християнските семейства. За тях Бог разкрива безкрайната Си любов и се облича смирено в нашата нищета. Времето преди Рождество Христово е благословено благодатно време на пост, покаяние и въздържание. Време, в което да се подготвим достойно за светлия празник, за да го посрещнем така, както подобава на християни: да се пренесем мислено и духом към Витлеем, и да осмислим станалото през нея нощ, за да пристигнем заедно с мъдреците от изток и се поклоним на родилия се Богомладенец и да му поднесем своите скромни дарове нашите добри дела и да се радваме заедно с евангелските пастири и с Ангелите.

Нека Христос да намира подслон не само във витлеемските ясли, но преди всичко и в яслите на нашите души. Улисани в забързаността на ежедневието и грижата за насъщния си да не забравяме, че всеки добър дар идва от Бога, и да не поставяме материалното пред духовното. Да подадем ръка към нуждаещите се и страдащи хора, така както Христос подаде своята крепка десница към всички нас.

"Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който вярва в Него, да не погине, а да има живот вечен.(Йоан 3:16)".

Да посрещаме празника с радостни и любящи сърца! Да не украсяваме само коледното си дръвче, но и сърцата и душите си с добродетели. Да се покланяме на Твореца и Създателя си и Промислителя и Изпълнителя на нашето спасение и на всичко добро за нас, а не на творението. Да се възрадваме и развеселим с Него в светлия Му празник. И да Му благодарим всесърдечно за всяко благо, което щедро ни е дарувал. Христос се ражда - славете Го! Христос слиза от небето - посрещнете Го!

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за последния понеделник на ноември: Ракът да не бърза със смяната на работното място, Лъвът да не е алчен САМО В ПИК! Топ хороскопът на Алена за последния понеделник на ноември: Ракът да не бърза със смяната на работното място, Лъвът да не е алчен
ПИК TV x
Нидал Алгафари пред ПИК TV: Единственият възможен вариант е Атанасов председател на НС, а Борисов премиер. ППДБ е време да се примирят, че Пеевски е фактор в политиката (ВИДЕО) Нидал Алгафари пред ПИК TV: Единственият възможен вариант е Атанасов председател на НС, а Борисов премиер. ППДБ е време да се примирят, че Пеевски е фактор в политиката (ВИДЕО)
ново
Днес: 2
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК