Скопска медия: Българският владика Кирил го настигна македонската клетва
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Изказването на митрополит Кирил за изложението MANUSCRIPTA GLAGOLITICA (глаголически ръкописи - бел. ред.) във Велехрад от 13 до 16 юни беше от типично известните български позиции около македонските ръкописи, тъй като светът не трябва да знае, че съществуват македонски ръкописи, които България насилствено присвоявала и отчуждавала и във войните и в науката. Това се казва в текст на някой си Гоце Дуртановски, поместен в електронното издание "Македонска нация".
Според скопският писач Варненският митрополит Кирил се споминал само 23 дни след реториката му около тези ръкописи, които нарекъл старобългарски, а те били старомакедонски. Това му коствало живота, тъй като е бил застигнат от "македонската клетва". Този малоумен извод, развят още в заглавието, всъщност е закана, към всеки, който дръзне да кривне от коловоза на македонизма. Защото го чака смъртоносната клетва... Ало, Скопие, ХХІ век сме!
Публикуваме текста на скопската мисъл, публикуван в агенция "Фокус".
„На едно такова свято място като Велехрад да се разпространява национализъм или да се изнасят тези за несъществуването на македонците и тяхно творчество и принос през вековете е християнски грях и невъзпитание, но очевидно и тук владиката Кирил от Българската православна църква изцяло се отдаде на неговата паралелна роля, която винаги имал в земния свят - като сътрудник на комунистическия режим и службите за сигурност на България които никога не са виждали по-различно на македонското културно наследство или на македонската нация или църква. С още по-голямо презрение и комплекси гледали на възобновената македонска държава.
Неговото Високопреосвещенство митрополит Варненски и Велико-преславски Кирил от Българската православна църква беше участник в Международната конференция на дяконството Pro Diaconia Christi която се състоя във Велехрад от 13 до 16 юни, в която участваха представители от 33 страни.
На изложбата MANUSCRIPTA GLAGOLITICA владиката Варненски и Великопреславски Кирил пристигна с двама германски участници на конференцията на която ми честитиха за изложбата, а владиката Кирил първо започна на лош немски, а след това се отдаде и на български, за да ми дообясни с думите: „Там пише старомакедонска азбука и старомакедонско писмо. Това трябва да бъде старобългарска азбука и старобългарско писмо. Старомакедонско писмо не съществува, няма такова нещо“.
Мислех в този момент, че разговарям с Божидар Димитров...
Дуртаноски: Отче, ние, при нас в Македония го наричаме старомакедонско. Как го наричате вие в България не знам, но с оглед на това, че глаголицата е създадена на територията на Македония, за нас най-адекватен термин и научен и общоприет е старомакедонски.
По отношение на определението на редакцията на старите църковнославянски ръкописи тази терминология в днешните научни критерии има съвсем друг подход.
Понеже ръкописът, писан в Македония като продукт на Охридската книжовна школа, и с насилие отнет и изнесен в България по време на Първата световна война, автоматично не може да се смята за български ръкопис, само защото днес се намира в България.
Митрополитът Кирил: И Охрид бил български град!
Ако Охрид бил български град, защо толкова окупации от България с армии в двете световни войни, а след това - изнасяне на ценни църковни богатства от Охрид на временно съхранение в София, включително и короната/митрата на охридските патриарси които с векове се коронясвали в Охрид и там трябва да останат!?
Е, накрая излезе, че „американската политика била виновна за това“, тя създала тези проблеми, че „американците първи започнали да разпространяват тезата, че съществува македонско писмо и ръкописи и така настанала заблудата в целия свет“ – каза митрополит Кирил. Машала, каква теза – си казах.
Дуртаноски: Изложбата във Велехрад представлява Македония на това международно прославяне от мисията на братята Кирил и Методий, също както вие представлявате Българската църква на Pro Diaconia Christi и нормално това изложение, понеже е македонско трябва да има македонски признак, а не български. Заради това са избрани ръкописите, които имат македонска редакция, или са писани в Македония. Това, което говорите Отче, е съвсем грешно, и вярвам, че Бог е Велик и ще види това.
Владиката Кирил живя още 23 дни след този разговор в църквата Св. Богоявление – Кирилка, където беше поставена изложбата, която ще бъде свидетел пред Бога и неговата чиста християнска мисия в редовете на Църквата.