ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Одитен доклад на Сметната палата, публикуван в четвъртък, потвърждава, че състоянието на пътническите превози в БДЖ е трагично.
Одитът е за периода от 1 януари 2011 г. до 30 септември 2012 г. и е възложен с решение на 41-то Народно събрание от 19 септември миналата година, информира Медиапул.
Подвижният железопътен състав е морално и физически амортизиран, възрастовата структура на вагонния парк не дава възможност за изпълнението на стандартите за качество на железопътния пътнически превоз в частта на комфорта на превоза, се казва в доклада.
Четири на сто от вагоните са произведени още през 1974 г., 35% - преди 1980 г., 42% - между 1980 и 1989 г., а 20 на сто – в периода 1990 и 1996 г.
Подобно е положението и при локомотивите. Четири на сто от тях са отпреди повече от 40 години, а почти половината - отпреди повече от 33 години. Само 30% са доставените между 1994 и 2008 г..
Затруднено е поддържането в техническа изправност на вагоните, локомотивите и мотрисните влакове, тъй като за някои серии производството на резервни части е прекратено.
Преструктурирането на железниците към момента на проверката все още не е приключило, а имуществото не е разделено окончателно между БДЖ холдинг и дружествата за пътнически и товарни превози. Затова пътническите превози ползвали вагони и локомотиви под наем от холдинга за своя сметка, като всеки месец плащали на компанията-майка по 1.127 млн. лв. без ДДС наем за 48 локомотива и по 336 хил. лв. без ДДС за 7 вагона.
Същевременно "БДЖ – Пътнически превози" има несъбрани вземания от "БДЖ – Товарни превози" за 21 млн. лева.


