BG EN

Социолозите от кръга "Капитал" и късите крака на лъжата: Ето как манипулират одобрението към Делян Пеевски, за да очернят и сатанизират образа на председателя на ДПС

Акценти

Социолозите от кръга "Капитал" и късите крака на лъжата: Ето как манипулират одобрението към Делян Пеевски, за да очернят и сатанизират образа на председателя на ДПС

230746
преди 14 часа
Социолозите от кръга Капитал и късите крака на лъжата: Ето как манипулират одобрението към Делян Пеевски, за да очернят и сатанизират образа на председателя на ДПС
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

На социолозите краката са къси. С този перифразиран вариант на народната мъдрост за лъжата можем да обобщим откровенията на представителите на тази професия от последните дни.

препоръчано

Падането на маските стартира насред Коледните празници с признание и самопризнание.

Автор на самопризнанието беше социологическата агенция „Маркет линкс“, която през уикенда пусна последното си проучване за годината, мерещо рейтингите на политиците у нас. В него, макар допреди два месеца да даваше едва около 2% личен рейтинг на председателя на ДПС Делян Пеевски, сега реши да се „поправи“, като му отреди 8%. Разликата е четворна и поражда цяла поредица въпроси, които социолозите от приближената на кръга „Капитал“ агенция явно са се надявали да не бъдат зададени, докато хората се подготвят за Коледа. Вероятно затова пуснаха изследването си в събота, очаквайки, че тази „дребна поправка“ няма да направи впечатление.

Поправката обаче изобщо не е „дребна“. Още повече, че е опит за замазване на уликите за целенасочена кампания за умишлено манипулиране на общественото мнение, както призна няколко дни по-късно и друг представител на социологическите среди – бившата шефка на закритата през 2013 г. държавна агенция НЦИОМ и настоящ управител на частната „Екзакта“ Лидия Йорданова. Провокирана от пост на журналиста Евгени Петров, че в изследването натрапчиво липсват рейтингите на партийни лидери като Асен Василев (съпредседател на ПП), Николай Денков (бивш премиер от ПП) и Атанас Атанасов (председател на ДСБ), защото всички те са с доверие по-ниско от това за председателя на ДПС и лидер на коалицията „ДПС-Ново начало“, Йорданова призна в свой коментар под публикацията във Фейсбук: „Пеевски при нас имаше близо 8% одобрение още преди последните избори.

Но от някои социолози (защо ли?) тръгна мита за 2%-овия му рейтинг

и това обслужи говоренето на куп политици“.  

Не че не си го знаехме. Доказа го и фактът, че на изборите в края на октомври воденото от Пеевски „ДПС-Ново начало“ получи доверие от близо 300 000 избиратели. За него гласа си дадоха 11,55% от гласувалите, нареждайки го на четвърто място в настоящото 51-во Народно събрание. Доказвайки за пореден път максимата, че най-добрата социология са изборите. Друго си е обаче признанието, че тази уж точна наука за мерене на доверие и рейтинги се използва за дезинформация и манипулация, да дойде отвътре – от представител на самите социолози.

Превръщането на социологията в част от пропагандната машина, заливаща публичното пространство у нас, далеч не е от днес или от вчера. То датира от поне десетилетие, като още през 2014 г. стана причина за „кърваво отворено писмо“ на преподаватели от ресорната катедра в Софийския университет. В него те призоваха агенциите да се придържат към истината, а не да я манипулират и предупредиха: „Това писмо е предизвикано от удара върху авторитета на нашата наука, нанесен от най-популярните социолози в страната. Създава се впечатление за тежко нарушение на професионалните стандарти или за съзнателно манипулиране на резултатите“.

Най-знаковият пример за тази продължаваща обаче и до днес зловеща тенденция е именно умишленото занижаване на одобрението към Делян Пеевски. В неговия случай социологията е превърната от години в основна част от кампания по очернянето и сатанизирането на образа на председателя на ДПС, стартирал „ново начало“ в политиката у нас. Кампания, която се води срещу него от мащабната машина за дезинформация, създадена от кръга „Капитал“ на Иво Прокопиев. Бизнесмен, който от сенките на задкулисието дърпа конците в икономиката, медиите и партийния сектор през гигантска мрежа от свои проксита, спускайки през тях опорки за дискредитиране на опонентите си.

В случая умишленото занижаване на доверието към Пеевски на 2%, беше пуснато в обръщение нарочно от „Маркет линкс“ – агенция, чийто основател и бивш управител е станалата известна като кадровикът на Прокопиев във властта ексвътрешен министър и вицепремиер Румяна Бъчварова. За да може след вота да бъде подето от водещите лица на акушираната от същия този Прокопиев коалиция ПП-ДБ като Кирил Петков, Николай Денков и Ивайло Мирчев. С твърдения, че – видиш ли – разликата между одобрението към Пеевски и резултатите постигнати от него на изборите показвала, че е купувал вот. Абсолютно голословни твърдения, нямащи нищо общо с реалността, които впрочем бяха разобличени и от настоящото признание на „Маркет линкс“. То ясно показва, че

председателят на ДПС има напълно реално одобрение в обществото, което расте все повече

и повече именно заради демонстрираната от Пеевски решимост да изкара на светло и да сложи край на задкулисието, държащо в плен държавата ни от десетилетия и което е превърнало публичните ресурси в хранилка за политици и зависими от тях бизнесмени. Тази му решимост е и причината той да бъде превърнат в основна мишена за водената от кръга „Капитал“ и мрежата й от НПО-та, социологически агенции, медии и политици кампания по сатанизирането му.

От изказванията на част от тях, последвали откровението на Лидия Йорданова, впрочем се вижда че тази мрежа вече загрява за нова манипулация, която готви чрез приближените си социолози. Новата мантра, пусната в обръщение е, че Пеевски наистина имал 8% одобрение, но те – разбираш ли – били тавана му. Поредна лъжа, която най-вероятно ще бъде използвана при евентуални следващи избори по начина, по който видяхме, че се използва на току що отминалите.

А че на бъдещ вот председателят на ДПС и воденото от него „Ново начало“ ще има още по-високо доверие лъсна от пост преди дни не на друг, а на Ивайло Мирчев от ПП-ДБ, който отчаяно написа във Фейсбук на 19 декември, че Пеевски искал нови избори, за да „получи 50 депутати“. Това впрочем би направило „ДПС-Ново начало“ втора политическа сила. Откровение на Мирчев, което можем да си обясним само с вътрешна информация, предоставена на Мирчев от присъдружните на кръга „Капитал“ социологически агенции, явно отчитащи все по-нарастващото доверие към председателя на ДПС. И които умишлено крият реалните факти, силно занижавайки това доверие. За да заблуждават обществото и да подготвят почвата за следващата дезинформационна кампания на машината за пропаганда на Прокопиевия кръг.     

Обществото обаче вече разбра, че на социолози вяра не може да има. И че най-добрата социология е гласът народен – т.е. изборите. Хубавата вест е, че „най-доброто предстои“, както Пеевски обича да казва.

А тъй като той не говори празни приказки, а превръща в дела това, което казва, на него доверие може да му се има. И последните избори показаха точно това - все повече хора вярват на Пеевски. Добър или лош, той е политикът, който се различава от всички други. Който излиза от клишето „системен“ политически играч, чийто думи не са просто хвърлени в пространството предизборни обещания, а наистина значат нещо. И именно това хората искат да чуят и да видят - политик, който знае как да работи, не се страхува от нищо и от никой, политик, който наистина мисли за проблемите на хората. Затова и одобрението към него все повече ще нараства, защото хората се наслушаха на клевети и догми, кой бил добър и кой лош. Наслушаха се на безсмислените заклинания за „добите сили“, който родиха само още от същото - още корупция, задкулисие и незаинтересованост от проблемите на хората. Днес хората искат реални политици, а не само въздух под налягане. Искат реални действия, а не само безсмислено говорене. Днес искат различен и силен по воля и дух политически лидер, който да ги изведе към по-добро бъдеще. И ако това ще е Пеевски, защо не - всички други ясно показаха своята политическа и държавническа импотентност.   

Манипулациите на социолозите лъснаха и по света

Трябва да се признае, че използването на социологически данни за манипулация далеч не е само патент на родните агенции за мерене на рейтинг. Най-знаковият пример в световен мащаб бяха изборите в САЩ, където социолозите масово занижаваха доверието към бившия американски президент и новоизбран държавен глава на Щатите за втори мандат Доналд Тръмп. Преди вота в началото на ноември там лансираните данни показваха, че кандидатът на Демократическата партия Камала Харис или води пред него, или са изравнени. Вотът обаче донесе впечатляваща победа за Тръмп и Републиканската партия, като той победи убедително не само в Колегията на електорите, но и в абсолютния брой гласове с 5 милиона бюлетини повече спрямо Харис. Републиканската партия пък взе пълно мнозинство и в двете камери на американския конгрес.

Павел Кръстев, Стандарт

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК! Алена с ексклузивен хороскоп за събота - Близнаците да не правят необмислени изказвания, Скорпионите да бъдат предпазливи при пътуване САМО В ПИК! Алена с ексклузивен хороскоп за събота - Близнаците да не правят необмислени изказвания, Скорпионите да бъдат предпазливи при пътуване
ПИК TV x
Проф. Георги Рачев с топ прогноза пред ПИК TV - очаква ни голяма изненада в първите дни на Новата година, а за Йордановден... (ВИДЕО) Проф. Георги Рачев с топ прогноза пред ПИК TV - очаква ни голяма изненада в първите дни на Новата година, а за Йордановден... (ВИДЕО)
ново
Днес: 3
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК