СЪВПАДЕНИЕ ЛИ Е? Фейсбук се сринал часове, след като излезе на светло информаторът, обвинил платформата в печалбарство
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Седмицата започна с лоши новини за Фейсбук на няколко фронта. Гигантът трябваше да се справи както със седемчасовото прекъсване на услугите си, сака и с разкритията на бившата служителка Франсис Хаугън, които се очаква днес да бъдат изслушани от американски законодатели.
Според нейните твърдения подсилването на послания с реч на омраза и дезинформация, която подкопава демокрацията, са заели централно място в бизнес модела на Фейсбук.
"Фесйбук осъзнаха, че ако променят алгоритъма да е по-безопасен хората, ще прекарват по-малко време на сайта, ще отварят по-малко реклами, компанията ще изкарва по-малко пари", заяви Хаугън за Си Би Ес.
Допреди 4 месеца Франсис работи като анализаторка на данни в най-голямата социална мрежа в света. Тя обаче напуска след 2 години работа за Марк Зукърбърг, но отнася със себе си и стотици документи и вътрешни изследвания, които изтичат в последните няколко седмици през американския вестник "Уошингтън Поуст".
Любопитното е, че Франсис Хаугън осветли самоличността си, часове преди Фейсбук и още 3 платформи под шапката му да се сринат тотално за около 7 часа и то в целия свят.
В основата на разкритията й е фактът, че Фейсбук знае отлично простичък факт за социалните мрежи - постовете, включващи омраза, насилие и дезинформация са най-популярни и водят до най-много внимание от страна на потребителите. А това значи повече печалби за компанията. Поради това, хората на Зукърбърг не полагат достатъчно усилия да спрат подобно съдържание.
Едно от вътрешните изследвания например сочи, че в рамките на тази година модераторите ще успеят да премахнат само между 3 и 5% от постовете с омраза, и около 0,6% от постовете, които показват или призовават към насилие. Официално обаче компанията твърди, че се справя много по-добре.
"Когато живеем в информационна среда, която е пълна с гневно, омразно, поляризиращо съдържание, то подкопава нашето гражданско доверие, вярата ни един в друг, нашето умение да се грижим един за друг. Версията на Фейсбук, която съществува днес, разкъсва нашите общности и води до етническо насилие по света", обяснява Хауген.
Тя разкрива, че за изборите в САЩ е бил създаден специален отдел - "Граждански интегритет". След вота обаче го премахват, защото "минахме през изборите, нямаше бунтове, може да се оттървем от това". Месец по-късно идва атаката срещу Капитолията, организирана през социалните мрежи.
През 2018 г. Фейсбук променя алгоритмите си за пореден път - по-точно тези, които решават какво да излезе в т.нар. Новинарски поток (News feed). Социалната мрежа има огромен избор какво да представи пред потребителите, но повечето виждат 50-100 парчета съдържание, когато седнат да скролват за няколко минути на ден.
Ако преди алгоритъмът е работил в голяма степен на случаен принцип, сега той предлага това, което ще доведе до най-много реакции, коментари, споделяния. А вътрешните изследвания сочат, че до това води най-вече съдържанието, което съдържа омраза и предизвиква гняв и други силни емоции.
Друго вътрешно изследване засяга втората социална мрежа на Зукърбърг, закупена преди няколко години - Инстаграм То сочи, че според 13,5% от младите момичета, ползващи приложението, то води до влошаване на суисидните мисли. 17% от тийнейджърките пък твърдят, че употребата му води до влошаване на проблемите им с храненето.
"Съчувствам на Марк. Той никога не си е поставял за цел да направи платформа за омраза. Но той е позволил да се вземат решения, чиито странични ефекти водят до поляризиращо съдържание, съдържание с омраза да бъде разпространявано повече", заявява Хауген.
От Фейсбук отричат обвиненията.


