Горивата за две години са поскъпнали, твърди шефът на федерацията им Янко Янков
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Некоректните таксиметрови компании искат Столичната община да вдигне тавана на цените с около 30 ст. на километър. Това гласи писмото, внесено на „Московска” 33 от Националната федерация на таксиметровите водачи в България (НФТВБ) – браншовата организация включва в редиците си собствениците и на т.нар. „копърки“.
Това обаче не попречи искането да бъде обсъдено на заседание на транспортната комисия в Столичния общински съвет (СОС). Към момента горният праг за превоз на километър, определен от Столичната община е 1,30 лв. през деня и 1,60 лв. през нощта.
От компаниите оправдаха исканото увеличение на пределните цени с „дежурния“ вече мотив, че от 2 г. общината не е правила актуализация на тарифите, а цените на горивата „са се повишили“. „Според нашите разчети шофьор, който си плаща всичко и е извън сивия сектор, трябва да вози минимум на 1,60 лв.”, обясни председателят на НФТВБ Яне Янков пред транспортната комисия. По думите му по-високата тарифа щяла да даде възможност да се „обособи бизнес класа при автомобилите“. Тя щяла да е от „скъпи коли, с кожени тапицерии, климатроник и други екстри“. Интересното е, че повечето от фирмите в тази организация предлагат стари неподдържани коли, като тези на „Такси за един долар“.
Идеята на таксиметровите фирми била на клиентите да се предложи „по-голям избор за удобно пътуване“. „Ако една кола е нова и луксозна, защо да не взема повече пари от обикновеното такси”, обясни Янков. Той за пореден път предложи различни светове на таксита (идеята се повтаря всяка година от НФТВБ – бел. авт.), че щяло да е най-добре автомобилите, които ще са от т.нар. бизнес класа, да са в различен цвят, за да се различават от евтините.
Според становище на три от водещите таксиметрови компании до общината обаче нямало нужда от скок на тавана на цените. „През следващата седмица ще се проведе специална среща за таксиметровите услуги, на която ще се обсъди и евентуално актуализиране на цената, което обаче не означава, че тя ще е по-висока”, обясни председателят на транспортната комисия в СОС Радослав Тошев.
В следващите седмици съветниците, кметството и компаниите ще седнат на една маса и за да определят лимит на броя на такситата в София. Сега в столицата има около 5800 жълти коли. „На тези срещи ще се обсъжда и актуализация на броя на стоянките на такситата”, обясни Тошев. Някои от местата бяха закрити заради строежа на метрото и организацията на движението в града. За сметка на това общината ще посочи нови терени, където таксиджиите да спират. „Ще се въведе ред и в местата, попадащи в синя зона, защото сега шофьорите масово чакат клиенти, без да плащат за това”, обясни Тошев.
Ще се обсъжда и правото на такситата да се движат и в бус лентите, предназначени само за градския транспорт. Предполага се, че те ще могат да използват платното за градския транспорт само ако возят клиенти. Ако колите обаче са празни, а се движат в лентите за рейсовете, ще бъдат санкционирани.