BG EN

Телекомите смекчават условията?! Маргаритов, събуди се!

КОМЕНТАРИ

Телекомите смекчават условията?! Маргаритов, събуди се!

28935
на 30.09.2016
Телекомите смекчават условията?! Маргаритов, събуди се!

За да е сигурна КЗП, че акулите на пазара ще намалят дажбите с цаца, им е нужна законова основа и санкции, за неспазване на правилата. С уговорки никой търговец не се разделя с гарантираните си свръх печалби

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Ако оспорваш сметка с мобилен оператор, не си длъжен да я плащаш. Също така трябва да можеш да ползваш услугите по договор до произнасяне по казуса. Това важно условие разкри преди няколко дни директорът на Агенцията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. „Имаме такава практика и произнасяне от съда. Добре е да се знае това», добави той.

препоръчано

ПИК се свърза с единия от мобилните оператори, за да се увери, че сме чули вярно. Усъмнихме се в думите на Маргаритов, защото и трите телекома отказаха да се явят заедно с него в ефира на бТВ. От Мтел обаче бяха любезни да пратят писмени отговори на няколко уточняващи въпроса, възникнали у нас от твърде бодряшкия тон на шефа на КЗП.

Защото всеки абонат повече или по-малко се е парил при всеки опит да спори по размера на сметките си. Обикновено се плаща, а после се жали. И енергото, и топлофикация правят така. Да не говорим, че само който не потребява тия «услуги», само той може да си остане пълен наивник по отношение на коректността на търговските им практики.

В писмо до ПИК от Мтел дословно написаха така:

«Мтел е съгласувал с КЗП условията за обжалване на месечни сметки, като те могат да бъдат оспорени от потребителя в 6 (шест) месечен срок след датата на издаване на фактурата. След подаване на жалба пред Мобилтел, свързана с оспорване на дължими суми по фактура, Мобилтел разглежда жалбата в срок от 1 месец и при удовлетворяване на жалбата издава документ за корекция на съответната фактура. В случай, че сумата по фактурата е платена, стойността на корекцията се връща на абоната.» 

Това, което не се уточнява обаче е следното: какъв е критерият за обективност при проверката или как мобилния оператор проверява дали е надписана сметката. Т.е. КЗП допуска отново порочната практика заинтересованият да прави сам на себе си проверка. Както ЧЕЗ например, сам си слага електромерите, сам им извършва техническа проверка.

В този ред на мисли би трябвало Комисията би трябвало да разработи далеч по-надеждни практики, в които трета, неангажирана в спора страна, би могла да извърши проверка. Знаем, че за това няма техническа възможност, вътрешните правила за поверителност и начин на работа в телекомите не позволява достъп на трети лица до базата данни. Така че, дори и да ни оставят да ползваме «услугата», докато се жалим, не е еднозначно, че ще някой анонимен служител на даден телеком ще се емне да си признава, че използва най-често «исторически данни», за да формира месечната ни сметка. 

В този смисъл, чудесно е, че КЗП е договорила с 2 от телекомите да смекчат някои от хищническите практики, макар и да не са в състояние съвсем да ги изкоренят.

Това, което ни смущава обаче е, че телекомите се подписват споразумения, а няма законови текстове и санкции, с които те да са принудени да приведат търговските си практики със средно европейските услуги в този сектор.

Да вземем роумингът, например. Поне от десетилетия еврокомисарите се опитват да махнат надценките при разговори зад граница, но мобилните оператори на континента дават такъв отпор, че при активния им лобинг Еврокомисията започва да върти точно в обратната посока. Сега, разгеле от юни догодина, най-сетне цените за роуминг в Европа ще са без надценка. Все едно си говорим на територията.

Да видим обаче какво уточниха от Мтел по въпроса. От там ни отговориха така:

«От 15.06.2017 година съгласно новия Регламент за роуминг (Регламент на ЕК 2015/2120) операторите не следва да налагат надценки в допълнение към националните цени на дребно за регулирани роуминг услуги – т.е. цените за разговор в роуминг в ЕС следва да са еднакви с цените за национални повиквания към други мрежи.

С оглед избягване на възможността от злоупотреби ЕК предвижда определяне на критерии, въз основа на които да бъдат хармонизирани на европейско ниво условията за ползване на тези цени.

Първоначалното предложение от началото на септември беше това да става в рамките на 90 дни от годината, но не повече от 30 последователни дни. Няколко дни след публикуването му, това предложение беше оттеглено от господин Юнкер. Сега, на негово място, беше направено предложение операторите да следят за начина на използване на услуги в роуминг и при определени условия, детайлите за които все още не са публикувани, към националните цени да могат да се добавят надценки.” 

Т.е. предстои да се изяснят при какви условия и за какъв срок националните оператори ще ни дават възможност да се „чувстваме у дома си” в Европа. И очевидно няма толкова лесно и бързо нещата да се обърнат в полза на потребителите. 

Неяснотите в новите регламенти, които би трябвало да понамалят малко сметките и да повишат качеството на интернета е 4 G мрежата. Пръв пусна на пазара тази услуга преди 5-6 години Красимир Стойчев чрез «Макстелеком». Но връзката минаваше през мрежата на Мтел и това създаваше проблеми от всякакво естество. Логично е сега Мтел да продава тази услуга самостоятелно.

Шефът на агенцията разкри още, че една от най-често срещаните нелоялни практики е свързана с 4G интернета, който ти гарантира определени мегабайти свръхбърз интернет. „В последствие се оказва, че въпросните мегабайти са само при договор за 2 години. Тук има и друга лоша практика. Когато влезеш в интернет, всяко влизане реално е някакви килобайти, а се таксува мегабайт. Така бързо свършва лимитът от договорения мобилен интернет“, разказа още Маргаритов.

От Мтел пък ни обясниха, че са предприели „всички технически мерки за гарантиране максимална скорост и качество на достъпа до интернет през 4G мрежата. Наличният спектър дава възможност за пренос на данни до три пъти по-бързо отколкото през 3G мрежата.” 

4G мрежата на Мтел покрива над 77% от населението на страната. Картата на покритие е публикувана на сайта. Следва да се има предвид, че показаното покритие по технологии е компютърна симулация на разпространението на радиовълните. Представеното покритие е за информация на клиентите и не е с абсолютна точност поради многобройните фактори, влияещи при изчисляване на покритието (различни типове сгради, различни атмосферни условия и др.). 

Маргаритов за  пореден спомена, че вече при два от мобилните оператори у нас договорът може да бъде прекратен с плащането на 3 сметки, без значение колко остава до края на контракта.

Помолихме най-стария мобилен оператор да коментира и оттам потвърдиха, че при предсрочно прекратяване на договора няма да сме длъжни да платим адхок всички такси, а само 3. Но от Мтел уточниха, че при развод ще трябва да си платим всички отстъпки по договора, включително и за пакетните услуги. Ето какво ни написаха оттам:

«При прекратяване на срочен договор клиентът трябва да плати пълни три стандартни месечни абонаментни такси, независимо дали по договора има отстъпки от тези такси. В допълнение към трите стандартни месечни абонаментни такси той ще заплати отстъпките по договора пропорционално на срока до изтичането му. Ако с договора клиентът е взел и устройство на преференциална цена, то той ще заплати отстъпките от пазарната цена пропорционално на срока до изтичане на договора.Условията за неустойки при предсрочно прекратяване на договори важат както за мобилните планове, така и за фиксираните/пакетните услуги.” 

Значи, пак не е съвсем така, както се опита да го представи Маргаритов по бТВ. И може би по-дразнещото от скубането на клиентите по най-невероятни начини, е желанието на държавните чиновници от КЗП да излязат отличници. На сайта на КЗП могат да се видят само «положителни» новини. Препоръчваме им най-сърдечно да изясняват какви са договорките с телекомите докрай, защото ние, клиентите, сме най-заинтересовани те, регулаторът, да не са в ролята на наивници. И да престанат да мятат насреща ни лъжливи или подвеждащи информации, как се били договорили с хищниците на пазара да намалят изтребването на цацата. На практика, работата е свършена донякъде, а няма нищо по порочно от половинчатите дела, зле опаковани с претупани пиарски послания. 

 

Ето и пълното писмо с отговора на Мтел:

- Вярно ли е, че: "Ако оспорваш сметка с мобилен оператор, не си длъжен да я плащаш. Също така трябва да можеш да ползваш услугите по договор до произнасяне по казуса. Това важно условие разкри директорът на Агенцията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. „Имаме такава практика и произнасяне от съда. Добре е да се знае това. При проблем с телефон в гаранция, който е в първите 6 месеца, търговецът трябва да докаже какво е станало с апарата, а не клиентът“, добави той."

- Мтел е съгласувал с КЗП условията за обжалване на месечни сметки, като те могат да бъдат оспорени от потребителя в 6 (шест) месечен срок след датата на издаване на фактурата. След подаване на жалба пред Мобилтел, свързана с оспорване на дължими суми по фактура, Мобилтел разглежда жалбата в срок от 1 месец и при удовлетворяване на жалбата издава документ за корекция на съответната фактура. В случай, че сумата по фактурата е платена, стойността на корекцията се връща на абоната.

- Димитър Маргаритов повдигна въпроса и за качеството на услугата 4G. В тази връзка - каква е техническата подготовка на Мтел за пускане на свръхбърз интернет - проблеми, надеждност на връзката и т.н.?

- Мтел е предприел всички технически мерки за гарантиране максимална скорост и качество на достъпа до интернет през 4G мрежата. Наличният спектър дава възможност за пренос на данни до три пъти по-бързо отколкото през 3G мрежата.

4G мрежата на Мтел покрива над 77% от населението на страната. Картата на покритие е публикувана на сайта. Следва да се има предвид, че показаното покритие по технологии е компютърна симулация на разпространението на радиовълните. Представеното покритие е за информация на клиентите и не е с абсолютна точност поради многобройните фактори, влияещи при изчисляване на покритието (различни типове сгради, различни атмосферни условия и др.).

- Как компанията ще осигури "бърз развод", по думите на Маргаритов,  на своите клиенти, които биха предпочели друг мобилен оператор?

Условията на спогодбата между Мобилтел ЕАД и КЗП са имплементирани надлежно в стандартните потребителски договори. При прекратяване на срочен договор клиентът трябва да плати пълни три стандартни месечни абонаментни такси, независимо дали по договора има отстъпки от тези такси. В допълнение към трите стандартни месечни абонаментни такси той ще заплати отстъпките по договора пропорционално на срока до изтичането му. Ако с договора клиентът е взел и устройство на преференциална цена, то той ще заплати отстъпките от пазарната цена пропорционално на срока до изтичане на договора.

Условията за неустойки при предсрочно прекратяване на договори важат както за мобилните планове, така и за фиксираните/пакетните услуги.  

- Чува се, че от следващата година цените за роуминг ще се уеднаквят - вярно ли е, как Мтел е готова да действа в тази посока?

От 15.06.2017 година съгласно новия Регламент за роуминг (Регламент на ЕК 2015/2120) операторите не следва да налагат надценки в допълнение към националните цени на дребно за регулирани роуминг услуги – т.е. цените за разговор в роуминг в ЕС следва да са еднакви с цените за национални повиквания към други мрежи. С оглед избягване на възможността от злоупотреби ЕК предвижда определяне на критерии, въз основа на които да бъдат хармонизирани на европейско ниво условията за ползване на тези цени.

Първоначалното предложение от началото на септември беше това да става в рамките на 90 дни от годината, но не повече от 30 последователни дни. Няколко дни след публикуването му, това предложение беше оттеглено от господин Юнкер. Сега, на негово място, беше направено предложение операторите да следят за начина на използване на услуги в роуминг и при определени условия, детайлите за които все още не са публикувани, към националните цени да могат да се добавят надценки.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние
ПИК TV x
ЛУД ЕКШЪН В ПИК TV! Вижте истината как се охраняват моловете у нас - Соня Колтуклиева изправи косите на неадекватен началник (ВИДЕО) ЛУД ЕКШЪН В ПИК TV! Вижте истината как се охраняват моловете у нас - Соня Колтуклиева изправи косите на неадекватен началник (ВИДЕО)
ново
Днес: 89
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК