Таксата за едно преминаване от българо-турската граница до Истанбул и обратно ще бъде 240 евро
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Турция въвежда редица финансови ограничения и по-високи санкции за чуждестранните превозвачи. На 7 август 2013 г. в турския Държавен вестник е обнародвано Уведомление от Министерството на транспорта, морските въпроси и съобщенията на страната за събиране на такси от превозни средства с чужда и транзитна регистрация.
Според промените таксите за моторни превозни средства (МПС) с чуждестранна регистрация за страните със Спогодба, които извършват превоз на стоки и товари, се определят от МПС + тонажа на товара x изминатите км x 0,01 евро или себестойността в турски лири. За страните без Спогодба – таксата е МПС + тонажа на товара x изминатите км x 0,015 евро или себестойността в турски лири.
Според българските превозвачи това означава, че таксата само за едно преминаване от българо-турската граница до Истанбул и обратно, ще бъде 240 евро или по 120 евро в едната посока. Това категорично може да се нарече силен финансов шамар.
Въвеждат се такси за празни моторни и немоторни превозни средства за всяко - 600 евро или равностойността им в турски лири. За натоварени моторни и немоторни превозни средства за всяко - 1200 евро или равностойността им в турски лири.
Таксите за лекотоварните автомобили и микробуси са от порядъка на една четвърт от посочените суми.
Превозните средства, извършващи превоз на стоки и товари, които изискват специално разрешение от министерството, трябва да заплатят сума в размер на 3000 евро или равностойността им в турски лири.
За всяко празно моторно и немоторно превозно средство с временна регистрация, което преминава през Турция, ще трябва да се заплатят 600 евро или равностойността им в турски лири.
Таксите ще се събират на граничните контролно-пропускателни пунктове (ГКПП) на влизане и на излизане и ще се преизчисляват, а ако има разлика в изминатите километри, ще се заплащат такси в троен размер, предвижда решението на турското министерство.
Политиката на протекционизъм от страна на турската държава спрямо техните превозвачи в последните месеци създаваше големи затруднения по границите за чуждестранните превозвачи, включително и за българските. По тази причина през май дори се стигна до блокада на българо-турската граница.
От бранша коментират, че с новите такси, освен практическото затваряне на турския пазар за чуждите превозвачи, на практика се оскъпяват и транзитните превози през турска територия.


