Димчо Михалевски: Лиляна Павлова фантазираше, че Европа ще ни отпусне 2 млрд. евро за магистрала "Хемус"
Имаше 3,5 години за тоалетни и бензиностанции по „Тракия“
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
"Държавата и бизнесът имаха цели 3,5 години, за да изградят необходимите бензиностанции и тоалетни по автомагистрала (АМ) „Тракия“, но не го направиха". Това коментира специално за ПИК председателят на комисията по регионално развитие в 42-ото Народно събрание и бивш ресорен зам.-министър (2005 – 2009) Димчо Михалевски.
Според него изпълнителите са се постарали да изградят паркинги по трасето, но „за съжаление няма тоалетни и бензиностанции“. „Аз поставих въпроса на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), защото от 2010 година, от старта на строителството досега имаше достатъчно време всички тези въпроси да бъдат обсъдени“, каза Димчо Михалевски.
Той призна, че полученият от него отговор от АПИ за липсата на тези услуги по „Тракия“ се оказва донякъде разбираем. „Те изтъкват един много логичен отговор: аргументът на големите вериги за търговия с горива е, че няма целогодишно достатъчно трафик и прогнозите им не обещават нормативна възръщаемост на инвестициите“, казва шефът на регионалната комисия в парламента.
Според думите му макар и „силно да обвиняваме държавата, това е най-лесно“, но в общините по трасето бавят някои от собствениците на вериги с разрешителните за строеж и екологичните норми. Това била и причината за забавеното изграждане. По-близо до Бургас вече искали да градят обекти, но ги бавели с разрешителни за екосъобразност и други такива, обяснява още Димчо Михалевски. Той припомни, че докато беше заместник на Асен Гагаузов през 2006 г. Еврокомисията (ЕК) отказваше да включи „Тракия“ в Оперативна програма „Транспорт“ (ОПТ). „Тогава те не искаха по ОПТ да се даде финансиране за „Тракия“, точно защото не виждаха голям трафик. Според техните обяснения тогава усилията трябваше да се концентрират върху европейските транспортни коридори“, каза още депутатът.
Михалевски обаче се ангажира с това да се срещне с представителите на водещите вериги за бензиностанции у нас, за да уреди изграждане на техни обекти по трасето. „Поне от моя страна ще съдействам и ще поканя едни големи вериги. Защото около 200 км няма никаква бензиностанция и това не е нормално“, казва Димчо Михалевски.
Михалевски твърди, че се водят преговори и с общините по трасето, с които съвместно да се изградят „малки импровизирани пазари“, за да могат селяните да си продават плодове и зеленчуци, „без да пречат на трафика“. „Това е една традиция в България - по пътя да си купиш някакви плодове, праскови например“, обяснява той.
Димчо Михалевски обаче не пожела да ангажира управлението на БСП и ДПС с обещания за изграждане докрай на магистрала „Хемус“ от София до Варна. „Изграждането на магистралата „Хемус“ е доста амбициозно начинание, освен ако не се привлекат средства чрез инвестиционен заем, не е ясно дали ще има финансиране от Европейския съюз“, каза той.
Според него, за да не стане както с „Тракия“, трябва да се прецени трафикът: „Дали да се строи веднага магистралата или да се изгради първо скоростно шосе с вече осигурен сервитут за изграждане на магистрала в бъдеще“. Димчо Михалевски е на мнение, че най-вероятно е да се потърсят варианти за изграждане на отсечката Ябланица – Велико Търново: „Тези 250 километра са изпълними“.
Той коментира и обещанията на Росен Плевнелиев, Лиляна Павлова и Ивайло Московски да има заделени 2 млрд. евро по ОПТ в програмния период 2014–2020 г. „Това бяха едни фантазии. Господин Московски обаче не го намесвайте - той беше достатъчно честен – той каза, че ако разчитаме само на европейско финансиране, магистралите в България ще станат до 2030 г., а скоростните пътища – до 2050 г.“, казва Михалевски.
Според него за ОПТ (2014–2020) няма да има повече от 1 млрд. евро за пътната инфраструктура и най-вероятно тези пари ще отидат за АМ „Струма“. „Трябва да я завършим, а и там е най-големият трафик – над 30 хиляди коли дневно. Приоритетите са заложени отдавна и това са европейските коридори“, обяснява Димчо Михалевски.
Той коментира и ситуацията с „Дунав мост 2“, към който се оказа, че няма нормална довеждаща инфраструктура и както ПИК вчера писа, жп мостът престоява, без да бъде използван.
„Трафикът не е добре подготвен за съжаление – и от румънците, и от нашата страна. Дунав мост 2 трябваше да бъде изграден по друг начин с нормална довеждаща инфраструктура към него“, каза депутатът.
Според него този мост е част от европейския транспортен коридор с най-голям трафик в България. „Трябваше да мислим не за тунела на „Шипка“, а за „Петрохан“ - коридор IV има трафик – по него е „Люлин“, „Дунав мост 2“ и „Струма“. Трябваше да започнем с тунела „Петрохан“ (вместо „Шипка“), а ние не го правим“, обобщи ситуацията той.
Независимо, че Михалевски не нападна Лиляна Павлова и Ивайло Московски, той не спести критиките си по отношение на държавния глава (бивш министър на регионалното развитие): "Ще ви върна малко назад, когато Росен Плевнелиев лягаше и ставаше със седемте магистрали: Тогава беше ясно, че България не може да задели пари за изграждането им“, каза Димчо Михаевски.