Вход
София
Времето в София 12 o C

ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV! Прокуратурата за новите обвинения за катастрофата край Своге: "Трейс" спестили от смесите в настилката - сложили евтин варовик вместо едър трошен камък (ОБНОВЕНА)

ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV! Прокуратурата за новите обвинения за катастрофата край Своге: "Трейс" спестили от смесите в настилката - сложили евтин варовик вместо едър трошен камък (ОБНОВЕНА)

на 18.04.2019
62829
13
ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV! Прокуратурата за новите обвинения за катастрофата край Своге: "Трейс" спестили от смесите в настилката - сложили евтин варовик вместо едър трошен камък (ОБНОВЕНА)
Автор: ПИК
18.04.2019
13
62829

Прокуратурата прави последни разкрития за новите обвинения на шефове от АПИ и "Трейс" за кошмарната катастрофа край Своге на 28 август 2018 г., при която на място загинаха 20 души, а много бяха ранени.

Софийската градска прокуратура обвини двама бивши членове на Управителния съвет и директор на дирекция в Агенция "Пътна инфраструктура" за инцидента на 25 август 2018 г. край Своге, при който загинаха 20 души, а 8 получиха средни телесни повреди.

От АПИ с обвинение са Дончо Атанасов и Светослав Глосов. Обвинения имат още изпълнителният директор на строителната фирма "Трейс - София" ЕАД, която е изпълнител на ремонта на пътя, техническият ръководител, началникът на асфалтовата база и, инженерът, осъществяващ строителен надзор на строителните дейности.

Припомняме, че ПИК разкри още преди месец, че прокуратурата готви нови обвинения готви след проверката на кървавата касапница край Своге на 25 август. 

Както ПИК писа основните съмнения са, че е използван некачествен асфалт, довел до хлъзгавата настилка и трагедията. Това трябваше да бъде установено от петорна експертиза, включително на чужди инженери, по заръка лично на главния прокурор Сотир Цацаров, за което ПИК отправи и официално питане до прокуратурата. 

Вероятно във връзка с това са били и срещите на родни следователи и прокурори с инспектори от разследващото звено на Европейската инвестиционна банка, която е дала парите за въпросния ремонт от "Трейс".

МЪЛНИЯ В ПИК: Нови обвинения за трагедията с 20 трупа край Своге - "Трейс" няма да бъдат подминати

МЪЛНИЯ В ПИК: Нови обвинения за трагедията с 20 трупа край Своге - "Трейс" няма да бъдат подминати

Нови обвинения готви прокуратурата в близките дни след...

на 15.02.2019

Медията ни научи, че предмет на разговорите е било било финансирането на пътната настилка и съмнения за измами с европейски средства. Инспекторите от ЕИБ провеждат свое разследване за това как са изразходвани парите за рехабилитацията. 

Днес Румяна Арнаудова припомни историята след иницедента. 8 месеца след него има две досъдебни производства, каза тя на брифинга на прокуратурата, който започна в 15,30 ч. днес.

И по двете досъдебни производства разследванията са възложени на следователи от НСлС, където работи голям еки от разследващи органи и където се събират доказателства, за да се стигне и до днешните обвинения. В момента се привлича и последния от днес, каза Арнаудова.

За нас чеше сигурно, че вина носи водачът на автобуса. След експертизи е доказано, че скоростта е била 50,3 км/ч, а обозначената е била 40 км/ч. Ако се е вдижел с тези километри е можел да завие надясно без да навлезе в насрещното платно и да настъпи този тежък резултат, каза още тя и припомни, че тогава пътната настилка е била мокра от дъжд.

По думите й са взети 9 проби от пътната настилка. Предоставени са за изследване в лаборатория и заключението дава основание да се прецени, че е налице съпричиняване към настъпилия най-тежък резултат. Главният прокурор определи трите основни направления, по които се движат разследванията: действията на водача на автобуса, дейността на фирмата превозвач и състоянието на пътя.  Няма отстъпление от предварителната теза, че водачът е виновен, по втората теза - дейността на превозвача няма отношение към произшествието, и по третата - установено е, че пъття е с влошено качество. Достигнато е до строителя, до собственика на фирма Трейс, който е спечелил обществената поръчка и е сключил договор за ремонта на този участък. "Трейс" участва в консорциум, получил правото да извърши ремонта на пътя, обясни говорителят на обвинител № 1. 

Собственикът на Трейс, строителният инженер по надзора, ръководителя на ремонта, както и началникът на асфалтовата база, са нарушили правилата и задълженията, бе категорична Арнаудова.

Всички нормативни актове е следвано да бъдат спазвани с максимално внимание, защото имаме повод да кажем, че неспазването им е довело до смъртта на 20 души, допълни тя.

Асфалтовата смес, полагана като последен слой, не отговаря на рецептата за съдържанието на смесите в асфалта. Въпреки че е заложено и в закон, и в БДС, и в самите технически изисквания, че в този слой трябва да има вещество, едър трошен камък, а е установено, че има трошен варовик - който е доста по-евтин като цена от сушения камък. Това нарушаване на необходимите изисквания за полагане на тази настилка да довели до много по-нисък коефициент на полируемост. В резултат на тази смес коефициентът е по-нисък, 28 вместо 50, и това е довело до силно нарушена възможност за сцепление на гумите с пътната настилка, допускането на хлъзгане и невъзможност да бъдат управлявани коректно от техните водачи, обясни Арнаудова. 

Това е предпоставка за намаляване на грапавостта на пътя и намалено сцепление с автомобилните гуми. Всички лица, които са обвинени, са умишлено неполагали необходимите грижи или са проявили безотговорно отношение към изпълнението на задълженията си. Позволили са си и да съставят документи с невярно съдържание, за да се позовават на тях при проверка. Но нищо от онова, което са описали, не отговаря на действителност, посочи говорителката на гл. прокурор. 

Строителният надзор е законово регламентирано звено, който проследява качеството и контролира доброто изпълнение на заложените работи по ремонта на пътя. Нищо от онова, което е следвало, не е било осъществено. 

Дончо Атанасов и Светослав Глосов от Пътната агенция са другите обвинени лица. Точно в района на произшествието са станали 7 пътни инциденти. За тези инциденти началникът на РУ на МВР е подавал сигнали до АПИ и до Областното пътно управление. Съставяни са и протоколи за състоянието на пътя и те са изпращани на АПИ. Така първият сигнал, получен от страна на АПИ и докладван на Светослав Глосов е постъпил в агенцията през 2017 г. Дължимото поведение от страна на члена на УС Глосов, тъй като този проект е в негововия ресор, е да свика съвет, да поиска вземане на решение да се пристъпи към експертиза и да предприеме действие към банковата гаранция от страна на Трейс. Към този момент гаранцията е била валидна към онзи момент и е била в размер около 2 милиона евро. Но вместо строителят да предприеме незабавен ремонт и да се използва гаранцията в случай на дефект, Глосов е изпратил едно писмо до Трейс с молба да отстранят нередностите. "Трейс" са реагирали и са се позовали на документи с невярно съдържание, твърдели са, че с оглед на извършеното от тях добросъвестно строителство не би могло да настъпи износване на най-горния слой на асфалта. Този отговор е отказ от страна на строителя и следва едномесечно бездействие, гаранцията се освобождава и ремонт не се прави, обясни стъпките Арнаудова.

Следващото деяние, което е било дължимо от другия член на УС на АПИ Дончо Атанасов е след като получат сигнали за лошо състояние на пътя, трябва да се предприеме назначаване на експертиза или да се предприеме действие на финасиране на този ремонт, допълни тя.

Така са поставени в опасност всички водачи на МПС. Целта на двамата обвиняеми за престъпление по служба е да не се причини на фирмата строител неблагоприятни последици за усвояване на банковата гаранция от 2 милиона лева, сочи разследването. 

На шофьора на автобуса, мярката за неотклонение е 2 хиляди лева гаранция, посочи Арнаудова. 

На въпрос за мантинела, такава липсва в документацията, но строителите са поставили такава. Тя обаче не отговаря на пътя, на който е поставена. Пътят е изключително натоварен от тежки машини и траекторията е изисквала подсилване със стоманени елементи, за да е в състояние да спре камион или автобус. Тя е била една бутафорна преграда, каза Арнаудова. 

Това не е краят на нашето разследване, продължават да се правят анализи и по доказателствата, които са събрани. Разпитани са 155 свидетели, направени са 10 огледа и 46 експертизи, предстоят още 10 експертизи. Когато има доказателства за съпричиняване, прокурорът е длъжен да установи кой какво е направил, посочи тя. 

Обвиняемите са 8, сред тях е шофьорът, посочи още Арнаудова. Тя отговори и на въпроси по други теми, сред които и случая със зам.-министъра Александър Манолев.

Установиха се няколко основни неща - Манолев не е бенефициент по този договор. Той е сключен с едноличен търговец Ана Димитрова от АГРОТРЕЙД. Манолев е учредил право на строеж с два последователни акта за ЕТ Агротрейд, за къщата за гости-. Той е предоставил под пнаем на ана собственото си лозе с площ от 9-10 декара. Договорът за наем е сключен само с физическото лице Ана Димитрова. Тук индикатор е, че договорът е сключен преди ана Димитрова да навърши пълнолетие. Установено е, че Манолев е предоставил на ЕТ Агротрейд заем от 700 000 лева. Установено е, че той е вписан като лице за контакт при извършване на проверки от ДФ земеделие преди плащането от 400 000 лева. Установено е от отговор на министъра на земеделието, че Манолев е бил член на УС на ДФ Земеделие от 19 юли 2017 г. до днес. Днес е бил освободен.  Длъжни сме да кажем, че ДФ Земеделие като разплащателна агенция следва да осъществява мониторинг дали средствата, които са отпуснати, се ползват по предназначение. Той приключва на 18 октомври т.г. При устоняваване на неоползотворяване на парите по предназначение, трябва да се поискат обратно инвестираните пари. Установили сме, че като член на УС, по силата на чл. 19 от закона за подпоматане на земедеблските стопани има функции по управление и контрол на фонда. Фактически усощуствява контрол по целевото разходване на средствата. Тези неща не могат да се оценят като престъпление, затова сме ги изпратили на комисията за противодействие на корупцията и конфликт на интереси, обясни Арнаудова.

Тези обстоятелства сочат да сезираме комисията, но с това работата на прокуратурата не приключи. В Окръжна прокуратура Благоевград започна проверка за данни с невярно съдържание за европейски средства. Започна досъдебно производство за документи с невярно съдържание за отпускане на евросредства, каза тя. Има подозрение, че Ана Димитрова е подставено лице, затова правим проверки. В прокуратурата в Благоевград ще има и разследване за данъчно престъпление. Поемаме ангажимент да осведомим медиите своевременно, отсече тя. 

 

Сподели:
свързани новини
Напиши коментар »
(13)
1
България трябва ежегодно да има избори.Тогава цялата администрация излиза от летаргичния си сън и се втурва да си върши работата.
2
Дойдохме си на думата.Когато Ленчето тръбеше за некачествения асфалт,всички я изкараха едва ли не луда.И защото заплаши с комисии от чужбина и вие хоп-признахте.Само Ленчето ще ви оправи всичките
3
Ленчето ще Ви изцери Неделчо
4
На бай Дончо му е време да си ходи,достатъчно щети нанесе.
5
Решението е да се наемат авдтрийски, германски, френски и други фирми от западна Европа и работниците да са от тези страни. Ще ги настаняваме в скъпи хотели и ще им плащаме три-четири пъти повече, но ще има гаранция за качеството. Да се работи с български фирми е голяма грешка. Ние само за далавери си мислим и как да откраднем повече.
6
Ленчето Милиончева да върне парите, които открадна и изпра от КТБ, а не да ни замазва очите с качеството на асфалта.
7
тиквочите да го дуxaт
8
Искаш ли да ти пусне една ядрена бомба в г.за е, паткан...
9
Този коментар съдържа нецензурно съдържание!
10
Този коментар съдържа нецензурно съдържание!
11
за усвояване на милиони! Да комбинираш наситнен варовик и битумна смес,е чист идиотизъм,или непукизъм. Да пусна трасето! Това е тебешир бе,господа! Чист тебешир! С такъв пишехме на черната дъска,или дечурлигата рисуват по паркове и градинки!! Щом мине няколко тонен валяк, и го превръща в тебешир! А колко е мазен на пипане- всеки знае! Атмосферни условия- дъжд,слънце, сняг,плюс ежедневно постоянен натиск от десетки коли,автобуси,товарни камиони, го превръщат в пързалка! Въпрос на стечение на обстоятелствата е,да се стигне до трагедията! Но за милиони,няма закони! Ще се появи някоя поредна ченаловица,и ще минат по тънката лайсна! С някой милион общо за кръвнина! Кой умрял,умрял!
12
Всички магистрали, построени от г-жа Лиляна Павлова (внучка на партизанин и член на ЦК на БКП и кандидатка за евродепутат от ГЕРБ) се нагънаха като вълните на река Дунав или станаха на коловози. Ама май и за нея важи фразата на Цветанов: „Не се чувствам наказан, защото няма кой да ме накаже.“
13
И какво е виновна Павлова,фирмата има строителен надзор през целия процес,но като тарикати и то специалисти,точно на завоя са решили да заменят с неподходящ материал ,като в документите са вписали който трябва да бъде.Не знам на какво са разчитали,но няма как министъра да обикаля цял ден по пътищата.Явно трябва да има повече надзор на всеки етап или както правят в САЩ ,заснимат материалите ,полагането преди и след,изпращат на инспекцията ,ако примерно инспектора е зает да отиде на място и чак като одобри продължават.
Вашето мнение
Код за сигурност:
Последни новини
Най-важното
Най-четени
Най-коментирани
Кого предпочитате за кмет на София?
Общо гласували: 13036
архив

Мъжете обичат да комуникират с изключително умни жени, обаче се влюбват, купонясват и спят главно с останалите...

няма нови новини
Днес: 26
hot
най-четени новини в момента
сега
1950
четат ПИК
сега
четат тази новина
x
ИЗВЪНРЕДНО В ПИК TV: Кошмар на "Цариградско шосе" - три мелета затапиха булеварда, колоната е километрична (СНИМКИ)
x
ВНИМАНИЕ: Тази напитка уврежда зъбите
x