Вход
София
Времето в София 12 o C

Опасност! Глутен

Опасност! Глутен

1 на 300 страда от непоносимост към съставката на пшеницата
на 03.04.2013
9326
0
Опасност! Глутен
Автор: Лакомник
03.04.2013
0
9326

Глутенът е вещество, към което много хора имат непоносимост. Според данните, един на всеки 300 души страда от това заболяване. Някои се раждат така, но при други то се развива в късна възраст. Най-често това става между 30 и 45 години. Едва една трета от тях обаче знаят, че страдат от тази автоимунна болест. А тя е причина за нарушения на храносмилателната система, променливи настроения, слаб имунитет и дори развитие на остеопороза. Анемията обаче е един от най-сигурните сигнали за непоносимостта. Болестта обаче трудно се поддава на лечение с медикаменти. Затова диетата е почти единственото спасение.

А да се предпазим от глутена е почти невъзможно. Той се използва при производството на почти всички храни. Лекарите съветват да четем внимателно етикетите, но не винаги на тях е описан подробно съставът на продуктите.  

 

Освен храните с пшеница обаче, на болните от непоносимост към глутена е забранено да се хранят и с нейните производни. Затова освен белият хляб, на страна трябва да се остави и гриса и кускуса, както и всякакви видове спагети и макарони.

И това не е всичко. В забранителния списък влиза и овесът. В него се съдържа протеин, който по състав наподобява глутена. Същият е случаят и с ечемика и ръжта.

Налага се дори да се внимава и с бакпулвера и бульона на кубчета. Експертите препоръчват да не се употребява дори соев сос. Обикновено той се приготвя  с помощта на обикновено пшенично брашно.

Болните трябва да не хапват и зърнени закуски и царевични пръчици, защото те също представляват риск. Нишестетата са строго забранени. Лошо може да се повлияете и от готовите смески от подправки, които се продават по магазините.

Състоянието обаче довежда и до дефицит на вит. В и цинк, които трябва да се набавят по изкуствен път. Освен това, когато хлябът се изключи от менюто, трябва да се замести с други въглехидрати. Подходящи са царевица, соя,  прясно и кисело мляко, както и ориз, елда. Мазнините, които се приемат пък трябва да са най-много до 40 г на ден.

 

 

 

Сподели:
Напиши коментар »
(0)
Вашето мнение
Код за сигурност:
Последни новини
Най-важното
Най-четени
Най-коментирани
За кого ще гласувате на евроизборите?
Общо гласували: 20031
архив

След празнуването на Нова година. Звъни телефонът. Сънен човек:
- Кой идиот звъни в 16 часа през нощта?!?

няма нови новини
Днес: 5
hot
най-четени новини в момента
сега
2448
четат ПИК
сега
четат тази новина
x
САМО В ПИК TV: Депутатът Георги Марков с разбиващ коментар за евролидерството на ГЕРБ (ОБНОВЕНА)
x
ДАР ОТ ПРИРОДАТА: Гъбите топят килограмите
x