Вход
София
Времето в София 7 o C

РАЗБИВАЩО ПИСМО В ПИК: КУЛТУРНИЯТ ОКТОПОД НА БЪЛГАРИЯ И БОСЪТ МУ НЕДКО СОЛАКОВ, АГЕНТ НА ДС, ЗАД "ГОЛЯМОТО ПЛЮСКАНЕ". Опасни връзки, източване на държавни пари, превзета Национална галерия, опит да инсталират Явор Гърдев за министър на културата. Сянката на "Капитал", "Америка за България" и "Да, България"

РАЗБИВАЩО ПИСМО В ПИК: КУЛТУРНИЯТ ОКТОПОД НА БЪЛГАРИЯ И БОСЪТ МУ НЕДКО СОЛАКОВ, АГЕНТ НА ДС, ЗАД "ГОЛЯМОТО ПЛЮСКАНЕ". Опасни връзки, източване на държавни пари, превзета Национална галерия, опит да инсталират Явор Гърдев за министър на културата. Сянката на "Капитал", "Америка за България" и "Да, България"

на 29.11.2018
142636
15
РАЗБИВАЩО ПИСМО В ПИК: КУЛТУРНИЯТ ОКТОПОД НА БЪЛГАРИЯ И БОСЪТ МУ НЕДКО СОЛАКОВ, АГЕНТ НА ДС, ЗАД "ГОЛЯМОТО ПЛЮСКАНЕ". Опасни връзки, източване на държавни пари, превзета Национална галерия, опит да инсталират Явор Гърдев за министър на културата. Сянката на "Капитал", "Америка за България" и "Да, България"
Автор: ПИК
29.11.2018
15
142636

В редакцията се получи писмо до Сотир Цацаров, Вежди Рашидов и Боил Банов във връзка със скандала "Голямото плюскане" в Националната галерия, осветлен първо от ПИК. Автори на писмото са група български художници.

Уважаеми господин Рашидов.

Уважаеми господин Цацаров.

Уважаеми господин Банов.

Пиша Ви от името на група, която може да наричате "Изтрито поколение".

Бих желал да върна вниманието Ви към реалните проблеми, които стоят около скандала с изложбата на Ода Жон в Националната галерия.

ГОРЕЩО В ПИК TV: Ето го "голямото плюскане" в Националната галерия - вижте софрите и лапането на ВИДЕО

ГОРЕЩО В ПИК TV: Ето го "голямото плюскане" в Националната галерия - вижте софрите и лапането на ВИДЕО

Въпреки опита на снобската парвенюшка дружинка да прикрие...

на 27.11.2018

Действащи лица се опитват да изместят фокуса на проблема от важния му политико-финансово-корупционен аспект към художествения, наблягайки на въпроса дали това е изкуство и доколко то е допустимо в пространствата на една Национална галерия. Не това е същественото.

В случая би било правилно обществото да погледне на "Голямото плюскане" като безпрецедентна демонстрация на власт от страна на новия колтурно-олигархичен кръг с идеолог агента на ДС Недко Солаков и да анализира системата за контрол на публичните капитали на обществото в сферата на съвременното изкуство и политическия чадър над нея. 

В малко лично пространство Недко Солаков регистрира частна структура в частна полза с подвеждащо наименование ИСИ - Институт за съвременно изкуство, където той се обгражда със съмишленици, които признават лидерството му и следват всяка негова инструкция.

Наблюдаваме ги на масата на "плюскащите" в известния от последните дни пърформънс, но имаме ли представа кои са и за какво се борят?

Любопитен въпрос е дали има конфликт на интереси поради факта, че директорката на Националната галерия/Квадрата Яра Бубнова е директор и на ИСИ и какво отношение може да има това към факта, че членове на частната и група излагат в националния ни музей приоритетно.

В медиите излезе подозрението, че целият скандал е свързан с харченето на близо двата милиона за нови постъпления в Националната галерия, но тук трябва да се добави активността на Яра за националното ни участие във Венеция.

Възниква въпросът дали хората знаят, че това събитие е не просто културно, а форма за планиране на световния разход на публични капитали за съвременна култура и че общите бюджети на националните павилиони на последното биенале плюс финансиращите програми за паралелните участия се въртят в границите на половин милиард?

С този половин милиард елитът на света дава база и насоки на правителствата си за разходване на огромни  държавни бюджети през следващите две години и това е големият залък, който дава основание за  събиране на нов културно -олигархичен кръг в България  с всички необходими партньори - културни идеолози, политици и медийни лидери.

Важно присъствие на "масата на плюскането" е това на Мария Василева - една от основните кандидатки, припознавани  от новите културни олигарси да представляват интересите им около Венецианското биенале.

Мария Василева /бивш главен куратор на СГХГ/ е един от основателите на ИСИ и верен партньор на Недко през годините.

Нейна е отговорността за скандалите и общинските инвестиции около Бронзовата къща. Решението й да излезе от ИСИ  изглежда синхронизирано с членовете на структурата, за да могат да ползват пространствата и финансиранията, свързани със СГХГ /Софийска градска художествена галерия/, без да бъдат подозирани в корупционни схеми.

Една по-обстойна проверка вероятно ще стигне до разкритията, че политическият чадър над Мария Василева идва през Ломева от Асоциацията за развитие на София, която лобира всички начинания на частната фондация "Едмонд Демерджиян" и на асистентките на Мария от градската галерия - Даниела Радева и Владия Михайлова, да срещнат разбиране от финансиращите програми на общината.

След сериозен скандал Мария е принудена да напусне СГХГ, като става директор на частната галерия "Структура".

Множество паралелни  дейности, свързани със структурите на ИСИ, се насочват натам, като финансирането им идва през столичната програма "Култура", а в комисията към програмата виждаме Недко Солаков - лидер на ИСИ, и Александър Кьосев - член на ИСИ.

Една сериозна проверка би следвало да установи дали те използват позицията си, за да финансират частната си структура и защо няма нито един проект за съвременно изкуство, финансиран от община София, в който да не може да бъде намерена връзка към ИСИ, към поне един неин член, сателит или към бъдещи съвместни дейности между партньори от чужбина и ИСИ.

Финансирани са проекти на Лъчезар Бояджиев /член на ИСИ и приятел на Недко/ в СГХГ, на фондация "Музис" - директор е Гергана Мудова - жена на член на ИСИ, събития с Весела Ножарова, която в миналото разпознаваме като куратор на Недко Солаков, и на членовете на ИСИ Правдолюб Иванов и Иван Мудов /Венеция 2011/ и множество други проекти, на които трябва да се обърне специално внимание, тъй като са свързани с влияние и опит за контрол над западните културни институти в България. А основният изпълнител на стратегиите е Веселина Сариева - българският галерист на Недко Солаков.     

Мрежата на Солаков за контрол на публичните средства на държавата може да се проследи през финансираните в София проекти до Пловдив, където е разположен един от основните му сателити - галерия "Сариев".

Кратка проверка вероятно ще установи простата схема за капитализация на обществените средства - една от главните кураторки и лекторки на галерия "Сариев"  - Светлана Куюмджиева, е артистичният директор на Пловдив 2019, а бившият фестивален директор на фондацията на Веселина Сариева "Отворени изкуства" Виктор Янков, е заместник директор на международната дейност на Пловдив 2019. 

"Голямото плюскане" на Недко Солаков не включва само контрола над София, а планира усвояване на средствата на Европейската ни столица на културата. 

Капитализацията е трудно проследима и може да бъде наръчник в учебниците как да се прави това. Пътят към световния частен капитал в сферата на съвременното изкуство /между 10 -20 милиарда годишно/ зависи от подкрепата на водещите куратори, директори на световни музеи и галеристи. Системата, изградена от Недко Солаков, включва  създаването на "фуния" с обществени средства за присвояване и контрол над всеки стигнал до България, смислен контакт от чужбина, който пък от своя страна да води към световните пазари /какъвто е арт Базел да речем с няколко милиарда евро оборот от продажби в дните на превюто по данни от интернет, или арт Брюксел, арт Кьолн и др., в които Недко пласира галерия "Сариев"/.

Приоритет за сателитите на ИСИ е изграждането на международни контакти, и това е смислено начинание, но общественият капитал, с които се реализират проектите, поставя въпроса защо създадените полезни връзки  облагодетелстват само структури на хора, които получават средства от обществото чрез свои  служители или бивши такива  в обществените комисии?

Международните контакти с елита на света не са нискобюджетни - затова всеки един от фестивалите на Сариева струва по 200-300 000 лв, а всичко това се пренасочва да работи в услуга на политиките на  Недко и е съпроводено  със съответните медийни партньорства. /Да си припомним гости от масата на плюскащите - Иво Прокопиев от "Капитал", Ясен Гюзелев-съпруг на водещата на  "Денят започва с култура", шефове на телевизиите и др./

В този безпаметен стремеж към контрол над културните институции и фондове на държавата, който колегията нарича "паралелно културно министерство " важна роля играят чуждестранните културните институти. Едва ли Френския културен институт има представа каква манипулация може да стои зад поканата да дадат патронажа си на "Голямото плюскане ". Едно по обстойно проучване на Ода Жон дава информация, че възможността  авторката да е типичния пример за "Черна вдовица " изглежда високопроцентна, а това автоматично прави съмнителен опита на организаторите на плюскането да го защитят с авторска концепция, третираща консумацията на женската невинност.

Михаела Дановска е наречена е от съпруга си ОДА /на старонемски богата наследница / ЖОН / жълта, златна на френски/.

На около 20 години се жени за влиятелен, около половин век по възрастен мъж, за когото е имало медицинска информация, че е неизлечимо болен и до 5-6 години се очаква да почине.

В имението му с размер на Националната галерия се настаняват всичките й роднини, спорен е въпросът какви травми са нанесени на мъжа й, за да го отведат към кокаина и публичните домове в края на живота му.

След смъртта му отстоява единствената възможна позиция пред съда и обществото, че Йорг Имендорф е любовта на живота й, което пък я прави наследница на капитали и картини, стойността на които вероятно би била над милиард след продажба на търг.

Сюрреалистичните картини на Ода носят неактуална  естетика от средата на миналия век, което ни води към въпроса какви са истинските причини кураторите от Националната галерия да поканят такъв автор и доколко финансовото състояние на Ода е важен фактор за това.

Ако в случая Френския център е манипулиран и съдейства с патронажа си на нездравите интереси, както на Ода, така и на кръга на ИСИ, далеч по-различна е ситуацията с Гьоте институт, където по-ясно може да бъде проследена връзката с общественото финансиране.

Към познатия екип от сателити на Солаков в състав Мария Василева, Весела Ножарова, Веселина Сариева и Даниела Радева се присъединява Стефка Цанева - директор на културните програми на Гьоте институт. 

От една страна изглежда естествено да курира с приближените на Солаков  множества проекти, предимно в екип с Даниела Радева и Весела Ножарова в СГХГ и  в Кредо бонум.

От друга страна кратко проучване в интернет установява приоритетна схема за "отплащане" на Гьоте институт чрез добавяне на средства към проекти на членове на обкръжението на Недко Солаков, финансирани от програма "Култура" на столична община, където той има решаващо влияние в комисията.

Ако надникнем днес в галерията на Гьоте институт до 14 декември ще видим изложбата "В ясен ден погледът стига вечността", курирана от Каролина Лио, финансирана от община София, в партньорство с галерия "Сариев", в рамките на международна кураторска резиденция КЛИК, в която можем да разгледаме творбите на Недко и членовете на неговия институт Правдолюб Иванов и Красимир Терзиев. 

Това е само една от множеството изложби "обществено самофинансирани" на сходен принцип в Гьоте институт тази година, в които участват и други членове на института - Лъчезар Бояджиев, Иван Мудов или автори или документация от дейности на галерия Сариев. 

Трудно можем да открием нещо друго извън този кръг, което да е допуснато да прескочи цензурата на Стефка Цанева. Това води към въпроса доколко чуждестранните културни институти са зависими от схема за системно израстване на членовете само на кръга ИСИ и пласмента им на външните пазари и какви са рефлексиите на всичко това към политическата ситуация у нас.

В заключение би било добре да се дискутира с политическите сили на държавата и с лидерите на министерство на културата доколко разбират интелектуалната манипулация и какви скрити политически претенции стоят зад това. Кръгът Солаков стои зад случаят с Бронзовата къща, финансиран от Австрийското канцлерство, "Америка за България" стои зад медийния чадър на Солаков - кръга Капитал, който пък води към  "Да България " и ражда съмнението за намеса  на външни фактори във вътрешните работи на държавата.

Желанието на кръга Солаков да постави начело на културното министерство Явор Гърдев се разчита в много събития, включително в проекта му в БОЗАР. Около скандала с хонорара си в НДК Явор Гърдев споделя разбиранията си за  безлимитно заплащане на прокаритета и прокариотите, към които се причислява и кръга Солаков, и на това се гледа като капиталов устав в тази среда.

Ако има нещо интересно в скандала около Ода Жон, това е играта на котка и мишка между добре организиран, рядко ерудиран интелектуален кръг с почти авторитарен лидер от една страна  и политическата система на България в лицето на  министерство на културата и кметове и заместник кметове на София и Пловдив от друга /защо не същата?/ страна, които изглеждат почти наивни в очите на анализаторите.

В края на краищата, ако кръгът Солаков надхитри настоящата политическа система и я накара да му плати прескъпо собственото си измитане - това няма ли да донесе неизмерима полза на обществото? 

ОЧАКВАЙТЕ В ПИК ГОРЕЩИ РАЗСЛЕДВАНИЯ ЗА КУЛТУРНИЯ ОКТОПОД

 

Сподели:
свързани новини
Напиши коментар »
(15)
2
Вън Сорос от България ! Да последваме Турция и Унгария !
3
Тва писмо ма разтърси!Вече съм влюбен в Пикъ и Не-дялко!
4
Брейй - и в културата ли има "октопод" ?! И там - яко кеш ?! И ние смятаме ,че смешника Боилчо може да се справи с такива хиени ?! Има едно решение на проблема и то е : Банов ,Бубнова и кохортата им верни "пишман културтрегери" мигновенно да бъдат отстранени от държавната хранилка и от възможноста да "усвояват" пари от различни фондове ( и това - е задча на г-н Министър Председателя ) ,друго решение - няма ! ПП. А г-жа веселата вдовица "Ода Жон" е още едно доказателство ,че българската ку.ва е №1 ку.ва в световен мащаб.
5
ГОЛЯМОТО ПЛЮСКАМЕ ЗАПОЧВА В МАРОКО ...ТИКВАТА ЩЕ ДЕЛИ КРАДЕНОТО ОТ БУЛГАРИСТАН С СИМЕОНЧО ОТ МАДРИД ...ХА ХА ХА
6
Стига си ни убеждавал в нелечимия си идиотизъм ,стига !!! Просто - няма нужда ( отдавна сме наясно ,че си от Кутевите питомци) !
7
Столична община има доста голям бюджет, но е скандално, че се хвърля5 парите на данъкоплатците за такива простотии, като тая бурафория в центъра или плюскането в галерията. Явно трябва да се изрине доста голяма маса от хрантутници, намърдали се в културата, дойато Бойко оправя по-спешните дела, като ревливите две-три майки например.
8
Начи тов Недко Солаков, ки Сопилаков ли, го помня още от тоталитарно време. В часовете за изкуство по телевизията ни занимаваха редовно с неговите творчески търсения, а не споменаваха нито дума за един велик български художник като Борис Георгиев. Сега миналата година друга една прекрасна българска художничка - Лили Димкова - стана на 85 години и вместо нея да почетат с пбилейна изложба в Нац,галерия, те я сблъскаха на Шипка 6 со бара с наргилета и спирката с прострените чорапогащници. А вместо нея, в Националната галерия кого представвт - една псевдомодернистка с претенции, рисуваща плодовете на болното си подсъзнание. Срам за Бубнова, министъра без културата и всички там културтргери, коратори, галеристи и пр. мухльовци!
9
Макетът на България като турски keHeф. Истината е, че бяха много keHeфчета.
10
Ето малко хронология и информация за Михаела Дановска. Нека всеки сам си прави изводите за това, за какво говорим тук, когато говорим за древен професионализъм и ново "изкуство". Михаела Дановска се омъжва за преподавателят си, Имендорф много влиятелен художник, и много, много известен, който е с 34 години по възрастен от нея. Известен не само с това, че е ученик на Йозеф Бойс, но и с това, че е любимият художник на Канцлера Герхард Шрьодер и негов официален портретист... Известно е и това, че е неизличимо болен... Най-известен обаче е с друго, а именно, с това, че е бил наркозависим, любител на добрия кокаин, и любител на хубавите млади жени, и още повече, на пpocтитyтки, на много пpocтитyтки. Редовнo е организирал оргии с по 10-15 парчета като Ода на устното творчество ... И това преди, по време и след като сключва брак с 34 години по-младата Михаела Дановска - Ода на успешния занаят. Почти всичко от това е било известно на Михаела, когато тя решава да се омъжи за Йорг Имендорф... Много известно става съдебното дело, поне в Германия, през 2003 година. Просто са го хванали с кокаин и със 7 пpocтитyтки в някакъв апартамент. Оргии. По времето на делото признава за около 30 подобни оргии. И че взима кокаин от началото на 90 те години. И в контекста това нещо, 2000 година се сключва този брак, 2001 година се ражда дъщеричката им. Разбира се, Михаела е негово протеже, и затова и се появяват прилични изложби на много престижни места. Места, на които по никакъв друг начин не може да се появи. На това ниво и на тези места, случайни неща няма. Куратори на тези места не излагат студенти. Или наскоро завършили студенти! Към 15 милиона евро (в пари) е това, което остава след него на вдовицата си, Михаела, когато той умира през 2007 година. Почти веднага след това Михаела се премества в Париж... И почти веднага, магически сякаш Темплон се появява и е запленен от талантите на Михаела. Тук дамаскинът се пита - къде спи ДАНС, че не вербувал Ода за нова Сталинка или агентката Кръстева Детето му от първия му брак на Йорг Имендорф води дело срещу вдовицата Михаела за тези пари. Кинтите 15 000 000 евро (спиш ли Цецероне) след смъртта му се управлява от същата тази Михаела. Изводите нека всеки сам си ги прави, но все пак, не живеем в Китай, гугълване на името на Jörg Immendorff на английски би ни дало достатъчно инфо, ако не знаем немски език. Толкова за цената която плащаме, за да бъде изложбата ни в националната галерия...
11
Е.БАН РОШКО- Е.БАНИЯ LZ1RGD--- Росен Георгиев Димитров ЕГН 7309296664...Напиван и Е.бан от руски тираджии преди 8 години в Холандия(екип двама) ... София квЛозенец улКричим№3 вхВ ет4 ап32 .. тел...0877 58 38 45....0889 67 66 78 ..http://roshkovip.snimka.bg/
12
ДА ЗДРАСТВУЕТ ТИКВА,ПЪПЕШ И ВСЯ СВОЛОЧ ТАКАЯ И КОРНИ ТОЖЕ УРААААААААА!
13
Не случайно Недко Солаков строи две луксозни триетажни сгради - близнаци на улица "Светослав Тертер", близо до Орлов мост.
14
Pik е един отходен канал, такива са и пишещите в него, малки отходни каналчета за нечистотии. Сипете си скъпи четящи и отпийте жадно поредната доза помия.
15
моля не пропускайте името на най голямата мафиотка,също свързана с групата -АДЕЛИНА ФИЛЕВА ДИРЕКТОР НА ГРАДСКА ХУДОЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ.
Вашето мнение
Код за сигурност:
Последни новини
Най-важното
Най-четени
Най-коментирани
Кого ще подкрепите за кмет на София?
Общо гласували: 12136
архив

Служител закъснява за работа. В коридора го среща шефът и го мъмри: - Закъснявате вече цели два часа. Имате ли някакво оправдание? - Да, ще ставам баща! - О, честито! А кога? - След девет месеца…

 

няма нови новини
Днес: 38
hot
най-четени новини в момента
сега
2730
четат ПИК
сега
четат тази новина
x
ПЪРВО В ПИК TV: Борисов удари рамо на Албания и Северна Македония: Ще бъде историческа грешка ако не влязат в ЕС (ОБНОВЕНА)
x
След недоспиване налитаме на по-вредна храна
x