СИГНАЛ ДО ПИК! Пипалата на октопода „Прокопиев” оплетоха и МОН! Служебният министър Денков замесен в далавера с европари
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Служебният министър на образованието Николай Денков е на път да придвижи огромна далавера с големи европари, алармира читател на ПИК в сигнал до най-ексклузивната агенция в България. Източникът ни пожела да запази своята анонимност от страх пред могъщата хидра на олигарха Иво Прокопиев, който надничал зад държавника.
Ето какво разказа източникът пред ПИК:
Назначаването на Николай Денков на този пост вече раздели научната общност. Колеги, работили с него, го определят като деструктивен, некоректен и в отношенията с останалите. Рефлексът му е за всяка несвършена работа е да обвини друг. Прави го дори, когато си му помогнал.
Нежеланието му да взема решения и лошата работа с колегите доведе до забавяне през 2015 г. на стартирането на операциите по втора и трета ос на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" и акредитацията на управляващия орган.
Зад академичното му излъчване и позата на хрисим експерт се крие не толкова компетентен човек. Хората, които са работели с него в МОН, са го виждали неведнъж в състояние на неприкрита злоба и ненавист към всеки, които му пречи на бизнес интересите. Всички в МОН имат негативно мнение за него, дори Иван Модев (главен директор на Главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” към МОН, б.р.) е споделял такова, въпреки че в момента му е началник-кабинет и единствено доверено лице от МОН (Иван Модев има общи бизнес интереси с Николай Денков). Иван Модев е син на Тодор Модев, бивш областен управител на София по време на тройната коалиция, виден функционер на БКП-БСП. Името на младия Модев вече е забърквано в скандали със злоупотреби с европари, припомнят запознати.
Служебният образователен министър е обвързан с част от проектите, които се подготвят по Ос 1 на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" и определянето му за министър се тълкува като фаворизиране на тази част от научната общност. Центровете за върхови постижения и центровете за компетентност са най-големите операции, финансирани от МОН, с най-голям обществен интерес към тях. Общата им стойност е 350 млн. лв. Николай Денков е участвал с водеща роля през последните месеца в разработването на част от големите проекти и това се знае от научната общност. Хора, свързани с тези проекти, са лобирали за Денков за министър. Назначаването му е все едно да определиш за съдия на мача капитана на един от играещите отбори.
Той изготвя критериите за избор на операции, докато е в МОН, след това излиза от МОН, за да подготви проектите и сега се връща да ги оцени. Информацията, с която разполагаме, е че е положил големи усилия и е поел ангажименти към много хора, за да се върне в министерството. По неофициална информация проектите, в чиито разработване Денков е участвал, са на стойност над 200 млн. лв., а тези за които е поел ангажимент са на още по-висока стойност. За него това е играта на живота му. В желанието му да се върне в МОН няма никаква грижа за системата на образованието и науката.
Денков обаче не може сам да оцени да проектите. По настояване на Европейската комисия е предвидено това да се прави от независим оценител, избран по реда на Закона за обществените поръчки. Процедурата стартира есента на 2016 г., а срокът за работа на комисията беше 27.01.2017 г. Възложител по процедурата е Весела Начева – ръководител на проекта Техническа помощ по оперативната програма и служител в главна дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми“ на МОН. Председател на комисията за комисията за избор на изпълнител е Любомир Йосифов – директор на дирекция „Правна“ в МОН.
Процедурата е най-значимият тест пред ЕК доколко можем честно да разпределим средствата по първа ос на оперативната програма (на обща стойност 550 млн. лв., от които 350 млн. лв. по двете най-големи операции, които сега ще се разпределят).
В процедурата участват 4 кандидати за изпълнители, всички консорциуми – 3 с изцяло и преобладаващо българско участие и един без българско участие, изцяло италиански. Пак по неофициална информация единият от консорциумите с българско участие е свързан Иво Прокопиев, а към друг от консорциумите с българско участие е поел ангажимент да им съдейства Иван Модев.
Самият Денков е обвързан с бизнес интересите на Иво Прокопиев и на фармацевтичния бизнес. Той не само не го е криел, но е и подчертавал, че е "капиталец". При напускането му от МОН беше представен от вестник "Капитал" като "втория Христо Иванов". Участието му в предходни кабинети беше свързано с близостта му с този кръг.
Комисията е приключила оценяването на 26.01.2017 г. с протокол към възложителя, като за изпълнител е предложен консорциума без българско участие. Оценката е формирана основно от броя и международния индекс на предложените научни оценител и предложената цена.
Очакванията, че ще бъде осъществен натиск върху възложителя и оценителната комисия се потвърдиха още от първия ден на встъпването им длъжност – 27.01.2017 г. Сутринта около 9,15 Иван Модев се обадил на Весела Начева на мобилния й телефон. Госпожата е доверен служител в дирекция „Структурни фондове“. Тя се е намирала в коридора в МОН с друг колега (може да се провери от камерите в МОН), който е станал свидетел на разговора (частично, тъй като е чувал другата страна лоша, но въпреки това е познал гласа на Иван Модев, а Весела Начева е потвърдила, че е говорила с него).
Иван Модев е наредил на Начева да не подписва протокола и да си тръгне от работа, като я е и заплашил. Последното го прави, защото новият министър все още не е встъпил в длъжност. По-късно, след идването на новия министър, първият служител, които е извикан в кабинета на министъра е Любомир Йосифов – председателя на оценителната комисия, като единствената тема на разговора е била процедурата.
Денков не разбира от системата на предучилищното и училищното образование и не му пука за нея. Това е най-голямата публична система, с най-много заети и с развита чувствителност за отношението на министъра към нея. Всъщност Николай Денков разбира и се интересува единствено от първа ос на оперативната програма. Пред Министерството на образованието и науката следващите месеци има много голяма концентрация на задачи, които следва да се изпълнят, и назначаването на Денков за министър е знак за безотговорност към системата.
Индикациите са, че заради назначението на Николай Денков, още първите дни ключови служители ще напуснат МОН, което неминуемо ще подкопае възможността на министерството да се справи с предстоящите задачи. Напускането няма да е заради желание за саботаж на новия кабинет, а единствено поради факта, че тези хора познават Николай Денков с некоректното му и деструктивно отношение към колегите и работата.
Николай Денков е основен виновник за бъдещия провал на първа ос на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Грешният дизайн на програмата в тази й част и на самите операциите са основната причина за забавянето. Неизпълнението на предварителните условия е по негово време на управление в министерството и по негова вина и това може да бъде доказано.