BG EN

Димитър Маргаритов: „Законът гарантира информираността на потребителите при тегленето на бързи кредити”

ЧАС ПИК

Димитър Маргаритов: „Законът гарантира информираността на потребителите при тегленето на бързи кредити”

13913
на 13.04.2016
Димитър Маргаритов: „Законът гарантира информираността на потребителите при тегленето на бързи кредити”
Автор:   ПИК

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

„Създадени са достатъчно ясни механизми, които могат да гарантират поне информираността на потребителя при тегленето на заем от т.нар. „фирми за бързи кредити”. Ако внимателно прочете и се поинтересува какво точно ще трябва да върне за това, което взима, той винаги може да получи такава информация. Този, който му я откаже, е в нарушение.” Това коментира Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) пред „ТВ+”.

препоръчано

Той апелира към потребителите да сигнализират в комисията, ако почувстват, че при тегленето на заем не са достатъчно информирани или се опитват да ги заблудят и потвърди, че комисията извършва много проверки по тази линия, а нарушителите се санкционират.

„В законодателството преди известно време беше заложен един праг за т.нар. „годишен процент на разходите”, който не може да бъде надвишаван при никакви обстоятелства. Но, когато ние вече практически виждаме как се прилага този текст, установяваме, че има доста обективни критерии, които като че ли не са били отчетени тогава от законодателя и сега създават проблеми. Икономическите оператори, които предоставят такъв тип кредити, се опитват да заобикалят закона. Успяват да отварят различни вратички, които ние с нашата контролна дейност затваряме, но така или иначе проблемът е принципен и той е в недостатъчно, според мен, добре обмислената законодателна рамка, която създава едни изкуствени бариери”, обясни Маргаритов.

Наскоро КЗП извърши преглед на договорите с общи условия на около 50 фирми за бързи кредити. При него са установени 351 неравноправни клаузи, като до търговците са изпратени препоръки за отстраняването им.

Една от установените неравноправни клаузи предвижда заплащане на такси и комисионни за действия, свързани с усвояването и управлението на кредита, на каквито заемодателят няма право по закон. Такива такси, например са при просрочие, за изготвяне на напомнително писмо или нотариална покана и пр.

Друга от клаузите дава възможност на заемодателя да направи кредита предсрочно изискуем в случай, че потребителят има непогасени задължения по други свои правоотношения с трети лица, макар да е изправна страна по договора за кредит. Това е недопустимо.

Неравноправна е и клаузата, с която при основателно обявявано на заема за предсрочно изискуем, кредиторът изисква всички лихви и такси до края на договора. По закон в подобни случаи търговецът има право да претендира само главницата и дължимите до момента на обявяване на предсрочна изискуемост на заема лихви.

Друга установена от КЗП неравноправна клауза гласи, че ако датата на падеж съвпада с официален празничен или неработен ден, то за дата на падежа се счита последният работен ден преди почивния. Според Закона за задълженията и договорите, когато последният ден от срока е неприсъствен, срокът свършва в първия следващ присъствен ден.  

Маргаритов посочи, че се наблюдава тенденция търговците все по-често да отстраняват доброволно неравноправните клаузи от договорите си с общи условия. В случая по-голямата част от дружествата вече са премахнали тези клаузи или все още текат сроковете да го направят. Срещу пет от фирмите са заведени колективни искове, тъй като не са се съобразили с препоръките на комисията.

„Когато говорим за бързи кредити, според мен, това е много рискова зона, тъй като потребителите, които прибягват до тях, по-скоро са от уязвими групи. Това са хора с по-лошо материално положение, които имат спешна нужда от пари и понякога ги взимат без да имат много ясна представа как ще ги върнат”, посочи Маргаритов.

Ръководителят на институцията каза още, че се работи активно по линия превенция на нелоялните търговски практики.

„Това са тези действия на търговците, които водят до това, че вие сте „ударени по джоба” – дали защото ви е спестена информация или са ви заблудили, че продуктът е с дадено качество и затова за него сте платили повече пари. Много активно изследваме и се произнасяме по повод нелоялните практики, тъй като сигналът идва от един потребител, но ако се реагира навреме и тази практика бъде забранена, неограничен кръг хора са предпазени от това да не станат жертва на подобен тип нарушение”, добави Маргаритов.

 

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 22 ноември - успехът ще е с Телците, Везните стабилизират финансовото си състояние
ПИК TV x
Асен Василев свърши за 11 секунди (ВИДЕО) Асен Василев свърши за 11 секунди (ВИДЕО)
ново
Днес: 3
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК