ИЗВЪНРЕДНО В ПИК! "Медиана": Обрат 6 дни преди вота - първото място на I тур под въпрос! Цачева и Радев почти изравнени
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Много висока избирателна активност на президентските избори прогнозира агенция "Медиана" шест дни преди вота. Близо 4 милиона избиратели ще застанат пред урните. Очакванията и прогнозите за формални, апатични избори с предрешен победител не се оправдават. Румен Радев стопява бързо дистанцията с кандидата на ГЕРБ, Цецка Цачева. За по-малко от 20 дни той е прибавил 4 % симпатизанти.
Ето какво още прогнозират от "Медиана":
Нарастват потенциалните гласоподаватели на Красимир Каракачанов, Веселин Марешки (вече на четвърта позиция) и Пламен Орешарски (при последния, значително повлияно от подкрепата на ДПС). Цецка Цачева е постигнала максимална консолидация на избирателите на ГЕРБ, но не се ползва с никаква популярност извън симпатизантите на ГЕРБ. Потенциалните й избиратели се изчерпват с избирателите на ГЕРБ и за 20 дни не се увеличават. Като правило нарастването при конкурентните кандидати и липсата на растеж при Цецка Цачева е лоша прогноза за последната.
Доскоро нещата изглеждаха така: първо място за Цачева на първи тур, но труден балотаж. Сега под въпрос е и първото място на първия тур на изборите. Засега Цецка Цачева води с 4 % пред Радев сред твърдо гласуващите, но все още има 12 % колебаещи се гласоподаватели, които е по-вероятно да гласуват за алтернативни кандидати или да не гласуват, но не са гласоподаватели на Цачева.
Втори тур на изборите е практически сигурен на 100 %. Балотажът ще е между Цецка Цачева и Румен Радев. Вторият тур на изборите силно ще бъде повлиян от резултатите на първия тур (наличието на малка или голяма разлика между основните претенденти).
Цецка Цачева има много малък потенциал да привлече избиратели, гласували за другите кандидати. Тя може да разчита на едва 50 % от избирателите на Трайчо Трайков; на 11 % от тези на Патриотичния блок; На 17 % от тези на Марешки. Румен Радев има много по-голям потенциал да привлече избирателите на другите кандидати. Той може да разчита на 50 % от тези на Татяна Дончева; 63 % от избирателите на Калфин; 26 % от тези на Каракачанов и 27 % от гласувалите за Марешки и дори 17 % от гласувалите за Трайчо Трайков.
Това предвещава труден балотаж и сериозна възможност за загуба за Цецка Цачева. На практика, спонтанно ще се създаде общ фронт – „Всички срещу Цачева и ГЕРБ“.
АКО ПРЕЗИДЕНТСКИТЕ ИЗБОРИ БЯХА СЕГА, в момента - ЗА КОГО ЩЯХТЕ ДА ГЛАСУВАТЕ?”
ОКТОМВРИ 2016
Цецка Цачева Данговска
31,4
Румен Георгиев Радев
27,0
Красимир Дончев Каракачанов
11,9
Веселин Найденов Марешки
6,9
Пламен Василев Орешарски
5,8
Трайчо Димитров Трайков
4,9
Ивайло Георгиев Калфин
4,4
Татяна Дончева Тотева
2,1
Жорж Ганчев Ганчев
0,4
Велизар Пенков Енчев
0,3
Кемил Ахмед Рамадан
0,3
Димитър Василев Маринов
0,3
Пламен Панайотов Пасков
0,1
Не подкрепям никого
4,2
100 %
„АКО НА ВТОРИ ТУР НА ПРЕЗИДЕНТСКИТЕ ИЗБОРИ СЕ ЯВЯТ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА СРЕЩУ ГЕНЕРАЛ РУМЕН РАДЕВ – ВИЕ ЗА КОГО БИХТЕ ГЛАСУВАЛИ?”
ОКТОМВРИ 2016
ЗА РУМЕН рАДЕВ
37,2
ЗА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
36,2
няма да гласувам
26,6
100 %
„АКО НА ВТОРИ ТУР НА ПРЕЗИДЕНТСКИТЕ ИЗБОРИ СЕ ЯВЯТ цЕЦКА ЦАЧЕВА СРЕЩУ кРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ – ВИЕ ЗА КОГО БИХТЕ ГЛАСУВАЛИ?”
ОКТОМВРИ 2016
ЗА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
34,3
ЗА КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ
32,6
НЯМА ДА ГЛАСУВАМ
33,1
100 %
„АКО НА ВТОРИ ТУР НА ПРЕЗИДЕНТСКИТЕ ИЗБОРИ СЕ ЯВЯТ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА СРЕЩУ ИВАЙЛО КАЛФИН – ВИЕ ЗА КОГО БИХТЕ ГЛАСУВАЛИ?”
ОКТОМВРИ 2016
ЗА цЕЦКА ЦАЧЕВА
35,4
ЗА ИВАЙЛО КАЛФИН
30,0
НЯМА ДА ГЛАСУВАМ
34,6
100 %
"АКО НА ВТОРИ ТУР НА ПРЕЗИДЕНТСКИТЕ ИЗБОРИ СЕ ЯВЯТ ЦЕЦКА ЦАЧЕВА СРЕЩУ ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ – ВИЕ ЗА КОГО БИХТЕ ГЛАСУВАЛИ?”
ОКТОМВРИ 2016
ЗА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
34,6
ЗА ВЕСЕЛИН МАРЕШКИ
25,5
НЯМА ДА ГЛАСУВАМ
39,9
100 %
БРОЙ ИЗСЛЕДВАНИ ЛИЦА
1003 човека 18+ години
МЕТОД
Facе-to-face интервю
ИЗВАДКА
Двустепенна гнездова извадка
ПРЕДСТАВИТЕЛНОСТ
Представително за пълнолетното население на страната
ПЕРИОД НА ПРОВЕЖДАНЕ
26 – 31 октомври 2016 година
ИЗПЪЛНИТЕЛ:
АГЕНЦИЯ „МЕДИАНА”
Настоящото изследване е част от регулярното проследяване на общественото мнение, което се провежда от Агенция „Медиана”. Изследването е национално представително, проведено е с 1003 пълнолетни граждани в периода 26 - 31 октомври 2016 г. Проучването е реализирано със собствени средства.