Как Плевен стана вторият най-беден град в Северна България при кмета Спартански. Криза и нито един нов европроект (ГРАФИКИ)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Същински икономически колапс е настъпил в Плевен в мандата на кмета от "Демократична България" Георг Спартански, разкрива анализ на финансови консултанти, работещи с агенция ПИК.
Въпреки относително доброто икономическо развитие на България през последните 4 години и индустриалния ренесанс, който областите с проактивни и амбициозни кметове преживяват, Плевен не просто е в застой, а започва да изостава зад общото държавно темпо.
Средната работна заплата в Плевен при встъпване на Георг Спартански на власт е 688 лв., което го нарежда на 10-то място в северна България. Четири години по-късно Плевен се е свлякъл с две места и вече е вторият най-беден град над Стара планина – равнявайки се с Монтана.
Плевен изпада почти на дъното по заплати при Спартански
Далеч по-важно е сравнението между темпа на нарастване на средната работна заплата в Плевен и темпа на нарастване на средната работна заплата в България.
При встъпване в длъжност средната заплата в Плевен е била с 218 лв. по-ниска от средната в България.
Към края на мандата на Спартански ножицата вече се е отворила до 328 лв. – стряскащ ръст с над 50%.
Тази статистика е дори по-важна от първата, тъй като показва нивото на икономическа интеграция на Плевен в общата българска икономика и на социална интеграция на плевенчани в България.
При голяма ножица се получава социално и икономическо изключване, което е трудно за преодоляване.
Средностатистическото семейство в Плевен ще започне да изпитва все по-сериозни затруднения да издържа студент в София, да посещава столицата и други големи градове за почивка и като цяло ще вижда нарастваща разлика в стандарта между себе си и столичани. По този начин емиграцията от Плевен към София ще се засили все повече, което на свой ред ще намали потенциалната работна ръка в областта – следователно и теоретичните възможности за привличане на инвеститори.
За жалост, първите такива сигнали вече са на лице.
Спартански заварва около 4% разлика между коефициента на заетост в област Плевен и средния за България и към края на мандата оставя вече 8%. Въпреки сезонните колебания в графиката, тенденция за отваряне на ножицата се вижда и тук.
Причините за икономическия колапс в Плевен са основно в неспособността и липсата на амбиция и капацитет на общинската администрация да привлича инвеститори, както и абдикацията на Спартански от развитието на инфраструктурата.
Под негово ръководство община Плевен не е подписала нито един нов европроект, въпреки че поне от няколко години премиерът Борисов разкрива плановете си за изгражднае на автомагистрала Хемус и е логично всичко общини по инфраструктурния лъч да се готвят ударно за свързване със столицата.
Дори при изградена автомагистрала Плевен може да изостане още повече зад други областни градове, които са подготвили местната си транспортна и индустриална инфраструктура за привличане на инвеститори.
Един подобен областен център е Враца, където кметът вече успява да подпише първите договори с аутомотив инвеститори за около 100 милиона лева.