BG EN

Майка на 3 деца, които не ходят на училище, а се образоват вкъщи: Те не са пасивни, а доминиращи участници в процеса

ЧАС ПИК

Майка на 3 деца, които не ходят на училище, а се образоват вкъщи: Те не са пасивни, а доминиращи участници в процеса

22430
на 22.01.2014
Майка на 3 деца, които не ходят на училище, а се образоват вкъщи: Те не са пасивни, а доминиращи участници в процеса
Автор:   Ивета Бебова

ПИК с нов канал в Телеграм

Последвайте ни в Google News Showcase

Навършваш седем години, връчват ти букет цветя и букварче - и ето вече си ученик. Следващите години от живота ти преминават под строгия контрол на училищния звънец и правилата, спуснати от министерството на образованието. В сферата се извършват безконечни реформи, но броят на неграмотните деца не спира да расте. 

препоръчано

Дали решението на част от проблемите на родното образование няма да дойде с алтернативна форма на обучение - каквато е домашното училище. В Русия домашното образование вече е разрешено. Отвъд океана то се практикува вече 30 години.

У нас обаче то е на ръба на закона. По Конституция образованието е задължително за българчетата до навършването на 16 години. Просветното министерство е категорично, че училището е най-доброто място за децата. 

Разговаряхме с Магдалена Соколова - майка на три деца, която отговорно се е заела със задачата не само да ги възпита, но и да ги образова. Защото вярва, че това е единственият възможен начин те да станат истински хора.

Интервю на Ивета Бебова

- Магдалена, защо домашно обучение? Какво ви накара да го изберете пред традиционното училище?

- Домашното обучение винаги е първият избор, защото е естествено. Отговорността за образованието на децата почива върху родителите, а поне според Конституцията, държавата трябва да има подпомагаща роля. Родителят би трябвало да може да избере дали да делегира това свое задължение на външен изпълнител или да се нагърби сам с образоването на децата.

Ние избрахме сами да си свършим тази работа, заради много причини и те са предимно свързани не толкова с лошото качество на училищното образование в момента, колкото с академичните и социалните предимства, които домашното образование предоставя.

- Как протича един учебен ден вкъщи?

- Аз мога да говоря единствено за методите, които ползваме в нашето семейство, но домашното образование е изключително гъвкаво и богато на похвати. То може да се провежда под различна форма за всяко семейство и дори за всяко отделно дете, затова държа да подчертая, че не всички домашни ученици учат като нас. При нас един учебен ден не се различава особено от неучебния. Децата обичат да учат и да работят по проекти, с които си се занимават, дори и когато нямаме нарочени занимания.

Това, което искам да спомена, е, че гледаме всеки ден да отделяме време за физически труд, който да дава практически израз на това, което учим и да предоставя на децата възможност за усвояване на полезни практични умения и житейски опит. В каквато и възраст да са, децата са доста активни. За тях е противоестествено да потискат тази енергия, за да седят на чин и да учат. Ние я канализираме в нещо полезно и градивно. 

 

- Уроците по схемата, одобрена от министерството ли протичат, има ли някаква стрикна програма, която спазвате?

- Ние нямаме никаква връзка с програмата на МОН. Разбира се, ползваме някои учебни пособия, които са одобрени от министерството, но нашата програма зависи от предпочитанията на децата. При нас учебната програма е доста флуидна, за да може да се нагажда към променящите се способности и интереси на всяко дете. 

- Тоест най-важен е индивидуалният подход?

- Едно от най-важните неща, което изцяло липсва при училищното образование е участието на децата в учебния процес. Там те са изцяло пасивни, изучаващи неща, които някой им е спуснал отгоре. При нас учебната програма се дискутира на кръгла маса, в която децата са доминиращи участници.

Те се учат да анализират знанията си, да опознават себе си, своите вътрешни наклонности, да поемат инициатива за образованието си и да се подкрепят едно друго. Задължително изучаваме само математика, останалите предмети ги избират те, както и принципа, на който да ги изучават.

- Когато става за домашно обучение, хората най-често си представят деца, които не напускат дома си и водят много самотен и затворен живот. Как би отговорила на едни такива критики?

Ами, тук наистина става въпрос за невежество. Домашното обучение не сме го измислили ние, то си съществува в развитите страни и вече е дало поколения полезни граждани на света. Има и статистики, които показват как уменията за общуване на домашно образованите деца надхвърлят тези на комунално образованите им връстници. Това е така, защото децата, които ходят на училище, са силно ограничени откъм социални контакти.

Те са принудени да прекарват дните си в компанията на едни и същи 20-ина деца, които са на една и съща възраст и еднакво ниво на развитие. Дори и в най-добрите случаи няма много какво да се вземе от едно такова общуване, но като прибавим и ограничението, че на тези деца е забранено да комуникират в час, а през междучасието са оставени да се социализират на хаотичен принцип, без някой да ги учи на умения за правилно общуване, картинката става доста грозна.

Домашните ученици са свободни да се свързват с разнообразен кръг от хора в различни възрасти и социални сфери. Те могат да общуват не само с връстници, което им помага да открият своето място в обществото. Освен това, те не си стоят само вкъщи.

Домашните ученици дори имат много повече време за "извън-учебни" занимания, като спортуване, кръжоци, социални активности и др. Реално погледнато, едно дете, което ходи на училище, е ограничено не само откъм контакти, но и откъм време, което да прекара в разнообразни дейности. Затова с течение на времето учениците се механизират. 

- А как стои въпросът с дипломите, ако след време децата решат да учат в университет, как ще могат да удостоверят, че са получили средно образование?

- Въпросът с дипломите е доста парадоксален. Децата могат да кандидатстват в български университет, но като чуждестранни студенти, тъй като нямат диплома за завършено българско средно образование. Да, въпреки че са българчета, въпреки че плащат данъци, те се третират като чужденци.

С чуждестранните университети няма проблем, тъй като те отдавна са запознати с домашната форма на обучение и дори търсят домашно-образовани ученици. Сериозните университети имат входящ тест, който кандидатите трябва да покрият. Българската диплома за средно образование никъде не дава голямо предимство.

Сподели:
Бомба x
САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 23 ноември - успешен ден за Близнаците, увеличение на приходите за Скорпионите САМО В ПИК: Топ хороскопът на Алена за 23 ноември - успешен ден за Близнаците, увеличение на приходите за Скорпионите
ПИК TV x
Проф. Георги Рачев с топ прогноза пред ПИК TV: Студ сковава страната през следващите дни - ще виждаме какво дишаме! Лошото е, че... (ВИДЕО) Проф. Георги Рачев с топ прогноза пред ПИК TV: Студ сковава страната през следващите дни - ще виждаме какво дишаме! Лошото е, че... (ВИДЕО)
ново
Днес: 83
hot
най-четени новини в момента
Сега
-
четат ПИК