Образователният министър: За първи път от 20 години средната учителска заплата ще надвиши средната за страната
Последвайте ни в Google News Showcase
Следващата година за първи път средната учителска заплата ще надвиши средната за страната от, може би, над две десетилетия. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред БНР.
WINBET – Ултра завишени коефициенти за топ спортни събития (18+)
“При всички случаи увеличението на възнагражденията увеличава и желанието за включване в професионално направление в системата на висшето образование, които приключват със завършване на педагогическа правоспособност – добави министър Вълчев. - Увеличава се желанието на хора, които са придобили такава педагогическа правоспособност, но са напуснали системата.
450 милиона лв. са допълнително средствата с източник държавния бюджет, от тях 330 милиона лв. са за увеличение на заплатите на педагогическите специалисти. Това са учители, директори и други педагогически специалисти, като психолози, педагогически съветници, логопеди и т.н. Отделно имаме 30 милиона лв. за увеличение на възнагражденията на непедагогическия персонал с минимум 10%. Що се отнася до увеличението на възнагражденията на учителите, ще подпишем анекс към колективния трудов договор заедно със социалните партньори - това са синдикалните организации и организациите на директорите в системата. Във всички случаи ще имаме общо увеличение и това общо увеличение най-вероятно ще бъде 20%. С общото увеличение е много важно да мотивираме не само днешното поколение учители, но и бъдещите учители.
Що се отнася до диференцираното заплащане, ние имаме и такова заплащане в системата. Последната година - година и половина увеличихме два пъти с половин процент неговата тежест. То в момента е над 4%, но отделно въведохме със Закона за предучилищното и училищното образование ежегодна атестация, от която ще зависят учителските заплати и кариерното развитие в бъдеще. Тази атестация включва различни критерии, тя е на ниво учител. Много е трудно да оценим, да имаме система от обективни и измерими показатели, която да оцени труда на всеки един учител, още повече, че работата на един учител допринася и за резултатите по друг предмет, примерно учителят по математика допринася за резултатите по физика и обратното“.
Образователният министър Красимир Вълчев посочи дисциплините, по които липсват преподаватели.
“Традиционно липсват по езици и информационни технологии – обобщи Вълчев. - Особено остър се оказа недостигът по математика и по физика. По химия също очакваме това да се случи. Ресурсни учители, дори за начални учители имаме недостиг. Ние трябва да имаме повече учители, отколкото е необходимо на системата, за да можем да имаме подбор“.
Той допълни, че относно областите, в които има липси, в момента няма такъв видим недостиг, защото "все още имаме резерви на пазара на труда“.
Вълчев посочи още, че “ежегодно 4 000 учители се пенсионират, от 90 000 в нормална възрастова структура, трябва ежегодно да се пенсионират 2 000 и няколко“.
Липсата на дискусии и противоборства в сферата на образованието при обсъждането на първо четете на бюджет 2019 година министърът коментира така: “Обяснявам си го с относителния консенсус, който имаме - политически и обществен, че трябва да инвестираме в образование, трябва да увеличаваме възнагражденията на учителите. Имаме този консенсус, защото вярваме в образованието“.
“Няма как да имаме добре развито общество, ако нямаме добро образование – категоричен бе министър Вълчев. - Ако днес не инвестираме в учители, ако не направим така, че да включим всяко едно дете в образователната система. Ако не обвържем това, което учим като съдържание и като профилна структура с потребностите на пазара на труда, ако не модернизираме образованието“.