ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Полицаи и следователи, които работят по тежки катастрофи със загинали и ранени, да имат достъп до разпечатки от телефоните на шофьорите или други участници в произшествието. Трафичните данни могат да улеснят изясняването на маршрути, по тях да се сверяват свидетелски показания, да се доказва присъствието или отсъствието на конкретни хора на мястото на инцидента. Това обясниха представители на Националната следствена служба на депутатите от временната комисия за безопасност на движението. Народните представители бяха поискали и вчера изслушваха различни предложения за промени в законите, с които могат да се подобрят бързината и качеството на делата за катастрофи.
В момента законът дава право на достъп до трафични данни само по разследвания на тежки умишлени престъпления като убийства, грабежи, изнасилвания и др. Иначе почти всички престъпления по транспорта, каквито са и катастрофите, се водят неумишлени, обясниха следователите.
Вещите лица ще могат да представят в съда и по видеоконферентна връзка експертизите по по делата за катастрофи, предвижда проект на правосъдното министерство, посочва Труд.
В комисията отново бе поставен въпросът дали да бъдат вдигнати присъдите на пияни и дрогирани шофьори, както и на такива, които карат с над 50 км/ч от разрешената скорост, без книжка, на червен светофар или на пешеходна пътека. В Наказателния кодекс присъдите сега са степенувани като започват от 1 до 6 години затвор и стигат от 10 до 20 години в най-тежките случаи, но вече има няколко предложения, които при средни и тежки телесни повреди дават от 4 до 12 години, а при смърт на един или повече човека - от 13 до 20 години, както и доживотен затвор. Има и предложение, което отговаря на исканията на протестиращите роднини на загинали деца, пияните и дрогирани шофьори, както и тези, които карат с висока скорост или без книжка или да бъдат съдени за умишлено престъпление, като при най-тежки случаи също да лежат доживот.
Съдия Красимир Шекерджиев от Върховния касационен съд поиска да се изясни и текстът в закона, по който се отнемат автомобилите на пияни дрогирани шофьори. Той подчерта, че нито той, нито повечето му колеги, които са пратили питане до Конституционния съд за този спорен текст, са против да се вземат колите, но при ясни правила. Например как става това при автомобили, които не са собственост на извършителя, когато са дялова собственост, когато са съпружеска собственост или когато трябва да се отнемат при съвкупност от престъпления - примерно ако един трафикант на мигранти е карал пиян, по кой текст да му се отнеме автомобила - за трафик на хора, или по текст за алкохол.
Пълен е и провалът с полевите наркотестове на КАТ, тъй като по данни на производителя те дават 12% фалшиви проби, а по данни на МВР фалшиви се оказали над 45% от полевите тестове, за които после са направени кръвни проби.
От Министерството на правосъдието представиха в комисията своят проект, с който се подобрява квалификацията на вещите лица, за да могат по-бързо да се изготвят технически експертизи по делата за катастрофи, да могат да бъдат разпитвани по видеоконферентна връзка, ако имат няколко дела в различни градове за едни ден и т. н.
Когато обсъждат законодателни промени депутатите да имат предвид състоянието на пътищата, тяхната поддръжка и ремонти, защото заради катастрофи с пияни и дрогирани шофьори в България загиват от двама до пет души годишно, докато заради пътната инфраструктура - до 200 души, каза Христо Радков, шеф на Българското обединение на шофьорите. Колегата му Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация ва автомобилистите в България пък поиска да отпадне изискването за завършен 10 клас за кандидат-шофьорите.
Целта на тези изслушвания е временната комисия да изготви доклад кои са най-важните промени и този доклад да послужи на колегите им от правната комисии и транспортната комисия, когато започнат да гледат поправки в Наказателния кодекс и Закона за движение по пътищата.