ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
18 са подадените проекти от България в Европейската комисия за финансиране от инвестиционния план на новия председател на ЕК Жан-Клод Юнкер. Предложенията за близо 4 млрд. евро вече са публикувани от комисията. Експерти уточниха, че това не означава, че те задължително ще получат финансиране. Тепърва предстои одобряването на самата идея за т.нар. план “Юнкер” от съвета на държавните ръководители на страните от ЕС, пише "24 часа".
После пък трябва да бъде избран независим борд и едва тогава ще се пристъпи към оценка на проектите и възможностите за инвестиране в тях. Въпреки това отсега Белгия е подала проектни предложения за десетки страници, докато испанските са най-лаконични - само половин страница. Общо всички инициативи от всички страни членки надхвърлят 2000, като общата им стойност е за около 1,3 трилиона евро. От българските проекти 7 са без посочена конкретна стойност. За оценените пък най-високо финансиране трябва за подобряването на качествата на питейната вода чрез изграждане на пречиствателни станции за над 40 общини.
Този проект е с прогнозна стойност 900 млн. евро. Следващите големи инвестиции са за скоростни пътища. Проектът за Видин - Ботевград е за 500 млн. евро, а Русе - Велико Търново е за 400 млн. евро. За София - Калотина е нужно финансиране от 200 млн. евро.
България е заявила за участие в плана “Юнкер” и два проекта за модернизацията на жп линии. Първият е за Карнобат - Синдел за 200 млн. евро, а другият е Русе - Варна за 300 млн. евро.
Като бройка най-много са подадените проекти за изграждане на далекопроводи за пренос на еленергия. Половината от тях обаче са без посочена стойност на нужното финансиране. Електроенергийният системен оператор има нужда от новите далекопроводи, за да изнася ток. В списъка, изпратен до Брюксел, обаче липсват газовите връзки със съседните страни. Именно за тях спомена и самият Юнкер по време на пресконференцията си с премиера Бойко Борисов през миналата седмица.
Сред предложенията на другите страни в ЕС има и грандомански проекти като строеж на високоскоростна жп линия между Естония, Латвия, Литва и Полша за 4,5 млрд. евро. Пари от плана “Юнкер” се искат и за нов терминал на летището в Хелзинки, както и за подобряване на състоянието на дигите във Великобритания.


