САМО В ПИК! Боил Банов за горещия скандал в културата: От „Лувъра“ поеха риска да редят икони до ятагани! Споразуменията са от 2012 г. и в Париж знаят, че Светият синод не дава светините за изложби
Последвайте ни в Google News Showcase
Министърът на културата Боил Банов разкри пред ПИК подробности за горещия скандал в културата покрай поредната родна изложба в Лувъра. Както ПИК писа, творци скочиха срещу факта, че от парижкия музей ще включат наши икони в колекция с ислямски артефакти.
WINBET – най-голямото разнообразие от игри и джакпоти! (18+)
Министърът на културата обясни как е възможно Светият синод на Българската православна църква да спре представянето на средновековното ни изобразително изкуство и утвар в залите на „Лувъра“. Банов разкри чия собственост са експонатите, какви са договорките, правени от предишни правителства, както и има ли действително взаимно културно проникване между ятаганите и иконографията от периода 16-18 век.
- Министър Банов, с днешна дата има развитие по скандала с българската експозиция в парижкия „Лувър“. Как Светият синод може да спре една културна проява, това не е ли все едно пловдивският митрополит Николай да забрани представление на „Антихрист“?
- Има се предвид нещо друго – че основата на това, което „Лувърът“ искаше, в крайна сметка се намира под юрисдикцията на Светия синод. В този смисъл, когато има отказ от представляващи синода лица, фактически в голяма степен се планира по друг начин самата идея. А и позицията на синода не е от друго естество. Въпрос е на морал. В този смисъл позицията на синода е важна.
- Ако правилно ви разбирам, поне част от експонатите са собственост на Светия синод?
- О, да. Разбира се, че е така.
- Какъв въобще е проблемът иконите от Бачковския манастир да бъдат експонирани до ятагани от 16-18 век, има ли културна колизия?
- Това не мога да коментирам. По принцип ние знаем, че Светият синод не предоставя обекти за изложби, независимо от какъв характер са. И ние сме запознали френската страна с това много отдавна. Те поеха риска да пробват, но така или иначе Светият синод не дава църковна живопис, ценности и утвар за експозиции. Това е принципна позиция на синода, не се отнася конкретно до този случай. Запознали сме френската страна.
- Как тогава е сключен договорът, от кого?
- От френска страна искаха да опитат. Така или иначе това са споразумения, подписани през 2012, след това през 2016 година пак.
- Не е ли било ясно и тогава, че църквата не предоставя такива културни ценности и обекти за изнасяне в експозиционни зали?
- Няма сключен договор. Има сключени споразумения за опит да се направят подобни изложби. Както две вече се организираха – „Първо българско царство“ и „Траки“.
- Има ли вина и виновен в цялата тази ситуация и как очаквате да се развие тя?
- Аз не мисля, че тук има някой виновен. Самият „Лувър“ се опитва да представя неща, които го интересуват. Особено от гледна точка на анализи. Така или иначе в предишни правителства е взето решение България да се опита да представи такава изложба.
В случая просто си договаряме богатствата на нашата история. В „Лувъра“ в голяма степен бяха наясно с една такава хипотеза за отказ, така че ще договаряме други периоди, други обстоятелства. Поне това можем да представим. Имаме толкова богата култура и история, надали има някой друг с толкова богата в Европа.
- Мислите ли, че действително има такова културно взаимопроникване – между ислямската и българската култура, между иконите и ятагана?
- Не бих се наел да коментирам, аз не съм специалист. Между другото, не са и много специалистите в тази насока в България. Да оставим този въпрос на експертите.